Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Mærsk kan have mistet ordrer for 330 millioner kroner på grund af Petya

Mærsk kan stå over for tab på op mod 50 millioner dollar som følge af det store hackerangreb på selskabet.

50 millioner dollar - eller knap 330 millioner kroner.

Så stort står Mærsks endelige ordre-tab til at blive på det hacker-angreb, der for godt en uge siden ramte selskabet.

Angrebet med Petya-virusssen har fået massiv medieomtale - ikke mindst fordi den fik meget store dele af Mærsks it-systemer til at gå ned i lang tid.

Mærsk håndterede nedbruddet helt efter bogen, når det gælder kommunikationen ud mod offentligheden. Værre så det ud, når det handler om det rent it-sikkerhedsmæssige, har kritikken lydt.

Det kan du læse mere om her: Dansk CEO i skarp kritik af cybersikkerheden hos Mærsk: ?Mærsk kan simpelthen ikke have haft et særligt højt niveau af cybersikkerhed"

Det er analysehuset Alpaliner, der ifølge Ritzau har regnet sig frem til tabet på de 50 millioner dollar i tabte containerbookninger som ifølge analysehuset er gået til andre rederier, mens Mærsk var ukampdygtig.

Petya betød nemlig, at Mærsk måtte lukke helt ned for nye ordrer, da it-systemerne var gået i sort.

Det kan du læse mere om her: Hårdt ramt: Mærsk tjekker 80.000 servere for Petya-ransomware

Læs også:

Mærsk har isoleret Petya-angrebet: Sådan skal systemerne vækkes til live igen

Her er vaccinen (men ikke kuren) til Petya-ransomwaren - sådan gør du skridt for skridt

Ingen nødbremse og flere spredningsmekanismer: Derfor er nyt Petya værre end WannaCry




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere