Fremadstormende it-succes vinder udbud på stribe: Denne gang slår selskabet kløerne i DSB

Netcompany vinder i øjeblikket udbud i samme tempo som en brandvarm fodboldangriber scorer mål. Denne gang har virksomheden sikret sig adgang til en udbudsramme på 186 millionerkroner hos DSB.

Artikel top billede

Foto: Rene Strandbygaard

Udbudssejrene står i kø hos danske Netcompany.

Tidligere i dag tirsdag blev det bekræftet, at virksomheden har vundet den omstridte ordre på et nyt system til ATP til en værdi på 320 millioner kroner.

Læs mere om det her: Netcompany lander trecifret million-ordre på omstridt system til ATP

Nu kan DSB så bekræfte overfor Computerworld, at Netcompany også har vundet adgang til en udbudsramme på 25 millioner euro svarende til omkring 186 millioner kroner hos DSB.

Rammen skal blandt andet bruges til udviklingen af den nye DSB-app, den del står Trifork for, mens Netcompany og HaCon ligeledes har vundet adgang til udbudsrammen.
 
"DSB har netop afsluttet sit offentlige udbud på app-området. Der er indgået en rammeaftale om det fremtidige arbejde med de tre leverandører Trifork, NetCompany og HaCon i en periode på op til otte år," skriver DSB i en e-mail.

Udbudsrammen dækker over otte år og indbefatter blandt andet udviklingen og vedligeholdelsen af den nye DSB-app, som er blevet forsinket gennem længere tid. Derudover kan pengene blandt andet bruges til at udvikle apps til intern brug hos DSB.

Forsinket i månedsvis

Hele udbuddet skulle egentlig være blevet afgjort i november sidste år, men er blevet udskudt i månedsvis til stor irritation for byderne. 

Læs mere om det her: Kæmpe app-projekt hos DSB til 186 millioner kroner forsinket i foreløbigt fem måneder 

I forbindelse med forsinkelsen skrev DSB til Computerworld, at det drejede sig om at indgå de bedste aftaler med leverandørerne. 

"Vi har skønnet, at det ville være bedst med ekstra tid, således at vi kan indgå de bedst tænkelige aftaler med leverandørerne, og det er en af grundene til, at processen har trukket lidt ud," lød det dengang fra underdirektør i DSB Produkt, Aske Wieth-Knudsen, der ikke ønskede at svare på yderligere spørgsmål. 

DSB ønskede dengang ikke at stille op til interview og svare på Computerworlds spørgsmål om baggrunden for forsinkelsen. 

Omkring otte måneder senere end ventet har DSB nu endelig truffet en beslutning om, hvem der blandt andet skal være med til at udarbejde afløseren for den udskældte DSB-app, der er blevet downloaded mellem en halv og en hel million gange.

Opdateret 13/7/2017 kl 11.17...

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car