Dansk it-virksomhed i ansættelsesboom: Ansætter 90 nye medarbejdere og skriger på endnu flere

Danske Systematic fra Århus har haft travlt over sommeren. Virksomheden har ansat 90 nye medarbejdere. Alligevel skriger virksomheden ligesom resten af branchen på flere dygtige folk.

Artikel top billede

Foto: Kim Stensdal (Foto: Kim Stensdal /)

Mens nogle har haft gang i grillstarteren, penslet marinade på kyllingen og åbnet en kold øl under parasollen på terassen, har der været travlhed hos danske Systematic. 

Virksomheden, der blandt andet leverer it-løsninger til hospitaler og forsvar, har ansat 90 nye medarbejdere over sommeren.

Det skriver virksomheden i en pressemeddelese. 

Masseansættelserne kommer efter, at virksomheden tidligere på året proklamerede, at man havde svært ved at finde folk nok. Dengang havde ordretilgang givet mulighed for nyansættelser, men der var simpelthen ikke folk nok at finde. Det er stadig et problem.

Læs mere om her: Aarhusianske Systematic mangler op mod 70 mand efter stor indgang af ordrer

"Selvom 90 medarbejdere lyder af meget, har vi stadig mange ledige stilling, og ligesom resten af it-branchen får vi udfordringer med at finde nok kvalificerede kandidater i Danmark," siger Dorte Gade, der er HR-direktør hos systematic. 

Kigger sydpå

Netop manglen på kvalificerede kandidater til stillingerne i Danmark har tvunget virksomheden fra Århus på jagt efter folk andre steder, og virksomheden har primært kigget sydover. 

"Vi har haft et særligt fokus på Italien, hvorfra vi har haft samtaler med potentielle medarbejdere. Det har resultateret i ansættelser, hvoraf de tre begynder i august," forklarer hun.

Ud af de 90 er der 30 praktikanter, og tyve nyuddannede, og derudover er knap en tredjedel af stillingerne placeret i udlandet.

Læses lige nu

    Beredskabsstyrelsen

    Teknologi og IT-arkitekt til Beredskabsstyrelsen

    Københavnsområdet

    Patent- og Varemærkestyrelsen

    Forretningsanalytiker

    Københavnsområdet

    Green Power Denmark

    It-chef med udviklingsfokus

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job