Artikel top billede

Her er forretningsmodellen bag Apple Pay: Bliver gratis for forbrugere og butikkerne, men dyr for bankerne

Lanceringen af Apple Pay skal finansieres af bankerne, mens butikkerne og forbrugerne ikke skal betale ekstra. En ekspert påpeger dog, at der alligevel kan komme "skjulte omkostninger".

Når Apple Pay senere på året bliver lanceret i Danmark, er det efter alt at dømme bankerne, der kommer til at betale gildet.

For hverken forbrugerne eller butikkerne bliver pålagt ekstra gebyr. 

I stedet ser det ud til, at de banker, der vælger at samarbejde med Apple, kommer til afholde udgifterne.

Det er dog endnu uvist, hvor store udgifterne bliver for bankerne. 

“Der har været forskellige tal fremme i pressen, men der har aldrig været offentliggjort nogen pris, og vi ved ret beset ikke noget om, hvilke vilkår bankerne bliver tilbudt,” siger Henning N. Jensen, der er seniorkonsulent i virksomheden Pluscon, som rådgiver om betalingsløsninger.

Læs også: Danske banker tavse om Apple Pay-lanceringen: “Hvis vi har været i kontakt med Apple, må jeg ikke fortælle dig om det”

Medie: Banker betaler 0,15 procent
Men da Apple Pay blev lanceret i USA for tre år siden, skrev CNN, at bankerne betaler et gebyr, der svarer til 0,15 procent af transaktionssummen.

CNN påpeger, at Apple kan være interesseret i at holde omkostningerne ved Apple Pay på et relativt lavt niveau, fordi det er en proprietær tjeneste, der kun er tilgængelig for iPhone-brugere.

Dermed kan den have en "lock-in effekt," som afholder brugerne fra at udskifte deres iPhone med en Android-telefon. 

Noget tyder da også på, at det er muligt for bankerne at forhandle om prisen. 

Eksempelvis kunne den britiske avis Financial Times berette, at de britiske banker havde held til at at presse prisen endnu længere ned. 

Læs også: Dansk ekspert: Derfor får Apple Pay svært ved at få succes i Danmark

Ingen gebyrer til butikker, men det kan alligevel koste

Apple oplyser på sin hjemmeside, at butikker ikke bliver pålagt ekstra gebyr for at anvende Apple Pay.

Men ifølge Henning N. Jensen kan det dog alligevel godt vise sig at blive en udgift for butikkerne, hvis brugerne i stort omfang omfavner Apple Pay.

For når Apple Pay bliver lanceret i Danmark, er det endnu usikkert, om det kommer til at understøtte Dankortet, eller om det udelukkende kommer til at understøtte internationale kort som Visa og Mastercard.

Det betyder ifølge Henning N. Jensen, at der er en risiko for at Apple Pay kan flytte transaktioner fra Dankortet, der er kendetegnet ved lave transaktionsomkostninger, til Mastercard og Visakortet, der er mere omkostningstunge for butikkerne.

I dag bliver Mastercard og Visakortet kun brugt i begrænset omfang i danske butikker, mens Dankortet er det suverænt mest populære betalingskort. 

Læs også:
4.650 danskere har stemt: Her er resultatet af afstemning om MobilePay, Apple Pay, det mobile Dankort og alle de andre løsninger




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere