Dansk it-projekt syv år forsinket: Leverandør overrasket over projektets faktiske størrelse

Leveringen af Domstolsstyrelsens nye it-system, JFS, er indtil videre syv år forsinket, ligesom prisen er steget voldsomt. Forklaring fra leverandøren: Projektet viste sig at være større end forventet.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Leveringen af Domstolsstyrelsens kommende it-system, JFS, viste sig at være en stor mundfuld for leverandøren Globeteam, skriver ITWatch.

Systemet er syv år forsinket, og budgettet er steget fra 63,1 millioner kroner til 160,9 millioner kroner.

“Systemet viste sig at være meget større, end vi havde estimeret, da vi afgav tilbuddet. Vi har derfor dels måttet forøge udviklingsholdet væsentligt og skulle bruge mere kalendertid på at udvikle systemet, og ikke mindst blev testarbejdet mangedoblet," fortæller selskabets administrerende direktør, Claus Moldow, til onlinemediet.

Systemet skulle oprindeligt været leveret helt tilbage i 2009. Nu forventes det at blive leveret i sommeren 2018.

Globeteam-chefen fortæller, at kravene undervejs er blevet ændret, hvilket har betydet, at kompleksiteten er steget.

Justitsministeriet anmodede fornylig om en ekstrabevilling. Det skete med henvisning til 'ændringer i projektets samlede økonomiske og tidsmæssige rammer.'

Det kan du læse mere om her: Dansk it-system til sagsbehandling overskrider tidsplan og budget: Her er det gået galt

JFS civil skal bruges til behandlingen af civile sager ved Danmarks Domstole, hvor der skal være bedre muligheder for digital sagsbehandling og til digital kommunikation med eksterne parter.

Læs også:

It-minister Sophie Løhde: Lovgivning står i vejen for succesfuld digitalisering

Sådan kan Danmark spare milliarder og undgå it-skandaler: Kig dog på lovgivningen og ikke på it-systemerne

Staten skal kappe båndene til de store konsulenthuse: "Vi har gjort os for afhængige af mange rådgivere undervejs"

De store offentlige it-projekters tid lakker mod enden: Men der er ingen nem måde at undgå it-skandalerne på

Professor: Vi kan undgå flere offentlige it-skandaler ved at fjerne it-udviklingen fra det offentlige

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job