Dansk it-projekt syv år forsinket: Leverandør overrasket over projektets faktiske størrelse

Leveringen af Domstolsstyrelsens nye it-system, JFS, er indtil videre syv år forsinket, ligesom prisen er steget voldsomt. Forklaring fra leverandøren: Projektet viste sig at være større end forventet.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Leveringen af Domstolsstyrelsens kommende it-system, JFS, viste sig at være en stor mundfuld for leverandøren Globeteam, skriver ITWatch.

Systemet er syv år forsinket, og budgettet er steget fra 63,1 millioner kroner til 160,9 millioner kroner.

“Systemet viste sig at være meget større, end vi havde estimeret, da vi afgav tilbuddet. Vi har derfor dels måttet forøge udviklingsholdet væsentligt og skulle bruge mere kalendertid på at udvikle systemet, og ikke mindst blev testarbejdet mangedoblet," fortæller selskabets administrerende direktør, Claus Moldow, til onlinemediet.

Systemet skulle oprindeligt været leveret helt tilbage i 2009. Nu forventes det at blive leveret i sommeren 2018.

Globeteam-chefen fortæller, at kravene undervejs er blevet ændret, hvilket har betydet, at kompleksiteten er steget.

Justitsministeriet anmodede fornylig om en ekstrabevilling. Det skete med henvisning til 'ændringer i projektets samlede økonomiske og tidsmæssige rammer.'

Det kan du læse mere om her: Dansk it-system til sagsbehandling overskrider tidsplan og budget: Her er det gået galt

JFS civil skal bruges til behandlingen af civile sager ved Danmarks Domstole, hvor der skal være bedre muligheder for digital sagsbehandling og til digital kommunikation med eksterne parter.

Læs også:

It-minister Sophie Løhde: Lovgivning står i vejen for succesfuld digitalisering

Sådan kan Danmark spare milliarder og undgå it-skandaler: Kig dog på lovgivningen og ikke på it-systemerne

Staten skal kappe båndene til de store konsulenthuse: "Vi har gjort os for afhængige af mange rådgivere undervejs"

De store offentlige it-projekters tid lakker mod enden: Men der er ingen nem måde at undgå it-skandalerne på

Professor: Vi kan undgå flere offentlige it-skandaler ved at fjerne it-udviklingen fra det offentlige

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S