Ny rapport slår fast: Dyre og bøvlede it-udbud skræmmer danske it-virksomheder væk

40 procent af it-virksomhederne står af på de offentlige udbud, fordi det er for dyrt og for besværligt at byde. Det viser en ny rapport fra Center for forskning i offentlig-privat samspil.

Artikel top billede

At vinde et offentlig udbud kræver flere ting. Overskud, økonomisk kapacitet, god tid og erfaring. 

Særligt de økonomiske omkostninger og tiden stiller så store krav til virksomhederne, at 4 ud af 10 danske it-virksomheder helt undlader at byde på de offentlige opgaver, som ellers udgør et meget stort marked hvert år.
Det viser en ny rapport fra Center for forskning i offentligt-privat samspil ved Roskilde Universitet (RUC), Aarhus Universitet og VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

Rapporten er udarbejdet som en undersøgelse med deltagelse af omkring 1.200 virksomheder, der har besvaret en række spørgsmål, som herefter er blevet opgjort efter branche. I rapporten svarer knap halvdelen, at de deltager i offentlige udbud, mes den anden halvdel ikke gør. 

Og rapporten er særligt interessant for it-branchen, fordi mange store offentlige opgaver, der sendes i udbud kredser om it.

Store gevinster

Der er store præmier at hente, hvis man deltager i det offentlige udbudslotteri. Der bliver nemlig udbudt opgaver for mange millioner kroner hvert år.  

Rapporten har monitoreret en række udbud og kan konkludere, at ordrene til det offentlige i gennemsnit har en værdi på omkring 46 millioner kroner.

Det skal dog tages med et gran salt. 

Gennemsnittet trækkes voldsomt op af de største offentlige ordrer til en værdi af flere hundrede millioner kroner. I datasættet ser topscoreren ud til at være Aarhus Kommunes ordre på nye pc'er og andet udstyr til en værdi af 350 millioner kroner. 

Læs mere om det her: Aarhus Kommune udskyder hardware-udbud til 350 millioner kroner efter skærm-bommert.

Derfor vil det nok være mere retvisende at kigge efter udbuddenes median, der ligger på 10 millioner kroner.

Der er altså penge nok at hente for de virksomheder, der moser sig frem til fadet.  

Dyrt at deltage

Men det kan knibe med at komme hent til fadet og få en luns af de offentlige millioner.  

Besvarelserne afslører flere ting. 

For det første er det hundedyrt for de danske it-virksomheder at gå efter de offentlige udbud. 

Faktisk kan det koste mellem 12-16 procent af kontraktens samlede værdi at deltage. 

Det vil sige, at vi taler om en udgift på omkring 150.000 kroner per million kroner, som kontrakten er værd.

Med en median på 10 millioner kroner giver det it-virksomhederne en samlet omkostning på omkring 1,5 millioner kroner for et gennemsnitlig udbud.

Men hvad med dem, der ikke vinder? 

Ja, for dem er penge tabt. Og mens nogle vil sige, at "hvor der handles, der spildes", så er risikoen for at sætte mere end en million kroner til i kampen om en ordre årsagen til, at mange it-virksomheder slet ikke byder sig til i kampen om de offentlige opgaver. 

Det gælder primært de mindre virksomheder, der på bogen vil vride sig noget ved at se million kroner blæse bort med vinden.

I rapporten svarer omkring 40 procent således, at de er "enige" eller "meget enige" i at det er for tidskrævende og omkostningsfuldt at byde på offentlige udbud. 

Du kan læse hele rapporten HER

Hvad mener du? Er det for bøvlet og tidskrævende at få hul igennem, når det drejer sig om offentlige udbud? Eller har din virksomhed måske opgivet at byde ind på opgaver?

Giv os gerne din historie i kommentarfeltet.

Artiklen er rettet 28/8/2017 kl. 09.24

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S