Her er årsagen til, at Android-markedet bløder, mens Apple nu lancerer en ny kassesucces

Apple tømmer mobilmarkedet for profit, men hvad er hemmeligheden?

Artikel top billede

For nylig kom det frem, at den danske mobilproducent Lumigon lukker.

Lumigon er blot en af mange mobilproducenter, som i disse år lider på et blodrødt Android-marked, der på det nærmeste er tømt for profit.

Eksempelvis viser analyser, at mange Android-producenter - med Samsung som undtagelsen - kun lige akkurat er i stand til at holde skindet på næsen, mens Apple til gengæld suger al profitten på markedet.

Læs også: Den danske mobilproducent Lumigon konkurs

Apples tunge dominans 
Den californiske gigant sidder i dag på 80 procent af al profitten (i perioder helt op til 90 procent) på hele smartphone-markedet, mens fremadstormende Android-baserede kinesiske mærker som Huawei og Oppo må nøjes med mikroskopiske procenter, selvom de har imponerende salgstal og store markedsandele.  

Og i aften vil Apple lancere en ny iPhone, der - hvis alt går efter Apples slagplan - igen vil resultere i nye rekordsættende kvartalsregnskaber.

Det leder os frem til spørgsmålet: Hvad er det Apple kan, som ingen andre kan?

Hvad er Apples hemmelighed?

En stor del af forklaringen er, at Apple kan tilbyde noget unikt, nemlig styresystemet iOS.

Apple har altid insisteret på selv at skabe både hardware og software. Det giver virksomheden en unik mulighed for differentiere sig i forhold til konkurrenterne. 

Android-producerne har derimod groft sagt kun to valg: De kan gøre deres produkter bedre, eller de kan gøre dem billigere. 

Uden kontrol over softwaren har de begrænsede muligheder for det første, og derfor ender Android-producenterne ofte med at kaste sig ud i en konkurrence på prisen.

Læs også: Denne kinesiske smartphone-producent er pludselig fjerdestørst i verden: Her er Oppo (og selskabets hemmelighed)

Apple grønne og indhegnede markeder

Med andre ord, så er markerne betydeligt grønnere på den side af hegnet, hvor Apple befinder sig. 

Ganske vist er Apple ikke fuldstændig skærmet fra konkurrencen fra Android-producentene. Derfor er der naturligvis også enkelte brugere, der tager springet fra den ene side af hegnet til den anden. 

Men i praksis giver ejerskabet over iOS Apple betydeligt bedre muligheder for at kontrollere prissætningen. 

Samtidig betyder det også, at Apple selv kan udvikle egne funktioner og services, der dels er med til at differentiere og forbedre selskabets produkter og dels kan gøre det sværere for brugerne at springe over hegnet til Android-verdenen. 

Teknologier som iMessage og Facetime er gode eksempler på det sidste.

Læs også: iPhone fylder 10 år i dag: Her har du tre nyskabende telefoner, som kom før iPhone - kan du huske dem?

Konkurrence er dårlig business

Den kontroversielle amerikanske investor Peter Thiel påpeger i sin bog Zero to One, at virksomheder godt kan skabe en masse værdi, uden selv at blive værdifulde. 

Det betyder ifølge Peter Thiel også, at selv store forretninger kan være dårlige forretninger. Thiel nævner de store luftfartsselskaber som eksempler på dette, men mange hardware-producenter i tech-verden kæmper med lignende udfordringer. 

En af nøglerne til selv at få del i den værdi, din virksomhed skaber, er ifølge Thiel, at du har adgang til proprietær teknologi og kan opbygge et monopol. 

Peter Thiel går så langt som til at sige, at alle gode forretninger bygger på et monopol, mens "konkurrence er for tabere". 

Og det er netop, hvad vi ser udspille sig på smartphone-markedet i disse år. 

Her har Apple i praksis et monopol på smartphones der er udstyret med iOS. Et styresystem, der er i dag foretrækkes af en stor procentdel af verdens smartphone-brugere. 

Android-markedet er derimod præget af ekstrem konkurrence, hvor brugerne kan vælge mellem et væld af forskellige telefoner, der er udstyret med samme software og næsten enslydende specifikationer.

Læs også: iPhonen fylder 10 år, men Apples egentlige genistreg dengang handlede faktisk slet ikke om teknologi

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Se alle vores events inden for it

    Danoffice IT

    Forretningskonsulent til ERP- og Procesteamet

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Business Development Manager, Maverick

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S