Nu er dommen faldet: Kritik på Trustpilot koster utilfreds dansk kunde 30.000 kroner

Jens Høgni Højgaard er blevet trukket i retten for at skrive kritisk om en inkassovirksomhed på Trustpilot. Nu er der faldet dom i sagen.

Artikel top billede

30.000 kroner.

Så meget har kritiske kommentarer om et inkassofirma på TrustPilot kostet hvidevare-reparatøren Jens Høgni Højgaard.

For ifølge Ekstra Bladet har retten i Glostrup netop afgjort, at Jens Høgni Højgaard overtrådte inkassofirmaet HornskovVindbergs forretningsbetingelser, da han han i to tilfælde skrev negative kommentarer om virksomheden på Truspilot. 

Klagede på Trustpilot

Sagen, som Computerworld afdækkede sidste år, tog sin begyndelse, da Jens Høgni Højgaards firma, Din Hvidevare Reparatør, for lidt over to år siden indgik en aftale med inkassofirmaet HornskovVindberg.

Læs også: Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner

VVS-manden var efterfølgende ikke tilfreds med den ydelse, som han fik leveret, og klagede derfor i to tilfælde over HornskovVindberg på Trustpilot.

I aftalen med inkassofirmaet er der dog en skrap tavshedsklausul, der betyder, at han ikke må fremsætte negative offentlige omtaler af HornskovVindberg.

Hvis tavshedsklausulen brydes, kan det resultere i dagbøder på 5.000 kroner indtil kritikken igen er fjernet fra internettet.

Sag om ytringsfrihed

"Dette her er jo en sag om ytringsfrihed, som vi er sikret i grundloven. Sagen kan risikere at koste mig 40.000 kroner i sagsomkostninger, og det er jo ikke ligefrem, fordi jeg svømmer i penge," sagde Jens Høgni Højgaard til Computerworld sidste år. 

Jens Høgni Højgaaard fjernede dog i begge tilfælde kritikken igen efter to dage på grund af de store bøder. Men de samlede omkostninger er nu ifølge Ekstra Bladet løbet op i mere end 30.000 kroner.

Her kan du se, hvordan HornskovVindberg argumenterer for sin sag: Forlanger 11.419 kroner efter dårlig Trustpilot-anmeldelse: Vi beskytter os mod afpresning

Læs også: Jens sagsøges for negativ TrustPilot-anmeldelse: Men kan kritiske anmeldelser ties ihjel på nettet? Her er de tre vigtigste pointer 

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S