Jens sagsøges for negativ TrustPilot-anmeldelse: Men kan kritiske anmeldelser ties ihjel på nettet? Her er de tre vigtigste pointer

Der er flere vigtige spørgsmål i sagen mellem inkassofirmaet HornskovVindberg og enkeltmandvirksomheden Din Hvidevare Reparatør, hvor der i strid med en indgået aftale er skrevet kritisk anmeldelse på nettet. Se her de tre vigtigste spørgsmål i sagen.

Må man skrive stærkt kritiske anmeldelser om en virksomhed, som man er kunde hos, selvom det står i handelsbetingelserne, at man ikke må udtale sig negativt om virksomheden i offentligheden?

Det er det store spørgsmål i den noget spegede sag mellem enkeltmandsvirksomheden Din Hvidevare Reparatør, som er kunde hos inkassobureauet HornskovVindberg.

For i HornskovVindbergs seneste handelsbetingelser fra august i år har inkassobureauet tilføjet, at man ikke må omtale virksomheden negativt i offentligheden, hvilket eksempelvis gælder på Trustpilot.

Det har Jens Høgni Højgaard fra enkeltmandsvirksomheden Din Hvidevare Reparatør så alligevel gjort med reference til ytringsfriheden.

To negative anmeldelser har han skrevet, efter han har følt sig dårligt behandlet og bondefanget i en aftale med inkassobureauet, som ifølge Jens Høgni Højgaard ikke har kradset så meget som en øre hjem til hans enkeltmandsvirksomhed.

Den negative anmeldelse har kostet ham et søgsmål og en tur i Retten i Glostrup, som du kan læse mere om her: Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner

Inkassobureauet HornskovVindberg fastholder over for Computerworld rimeligheden i sit krav, hvilket du kan læse her: Vi beskytter os mod afpresning.

Du må gerne lave tys-tys-aftaler
Computerworld har spurgt it-advokat og partner Martin von Haller Grønbæk fra advokatfirmaet Bird & Bird om, hvem der står stærkest i denne sag, inden Retten i Glostrup skal afgøre tvisten.

It-advokaten ønsker ikke at udtale sig om den konkrete sag, men fortæller i generelle vendinger, at der er tre principielle pointer i lignende sager.

For det første kan der snildt indgås handelsaftaler mellem en sælger og en køber om at undgå informationsspredning. Det kunne eksempelvis blive aktuelt, hvis der bliver delt hemmeligheder mellem to virksomheder, og den ene part forbryder sig mod den indgåede tavshedspligt.

Men hvis man skulle havne i en tvist om, hvorvidt man kan må skrive negativt om en virksomhed, stiller it-advokaten først og fremmest spørgsmålstegn ved, om en køber overhovedet ved, at man har indgået en aftale om ikke at sprede information om en pågældende leverandør.

Det vil i den konkrete sag sige, om Jens Høgni Højgaard fra enkeltmandsvirksomheden Din Hvidevare Reparatør har fået fortalt, at han har indgået en tavshedspligt med inkassofirmaet HornskovVindberg.

Det hævder han, at han ikke har været vidende om, mens inkassobureauet omvendt forklarer, at dette krav har stået i de opdaterede betingelser, som Jens Høgni Højgaard har sagt ja til ved klikke på et link i en mail.

Ude af proportioner?
Dernæst stiller it-advokaten spørgsmålstegn ved, om en aftale om tavshedspligt overhovedet er rimelig i sin udformning.

Et tredje vigtigt spørgsmål er, om et aftalebrud reelt kan medføre en konventionalbod på daglig basis.

I den konkrete sag forlanger inkassobureauet 5.000 kroner i konventionalbod for hver dag, den negative omtale er offentligt tilgængelig.

"Selvom en konventionalbod netop ikke kræver, at den ofte tunge bevisbyrde for et konkret tab løftes, så vil en domstol kræve en rimelig sammenhæng med boden og en rimelig erstatning. Hvis boden er ude af proportion med, hvad et reelt forventeligt tab måtte være, vil en domstol ikke håndhæve den," siger it-advokat Martin von Haller Grønbæk.

Dermed er det blandt andet op til dommeren i Retten i Glostrup at afgøre, om boden på i alt 11.419 kroner er ude af proportioner med negativ anmeldelse på Trustpilot, eller om det er en helt fair opkrævning.

Sagen er endnu ikke berammet.

Læs også: 
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Sådan vil Udbetaling Danmark løse problemerne med nyt boligstøttesystem fra Netcompany: Se planen her
Interview: Når Udbetaling Danmark blåstempler lanceringen af det nye boligssystem skyldes det, at der spares mere end 20 millioner kroner hver måned i forhold til det gamle system. Selskabet erkender dog, at it-systemet har en række udfordringer. Læs her, hvordan de skal løses.
Computerworld
Ny-opdaget malware blokerer programmer som forsøger at slette den: Særligt windows 10 er ramt
En ny type malware er blevet opfanget, der både overvåger din computer og generer falske reklameindtægter til bagmændende. Og så har den en forkærlighed for Windows 10.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.