Planen er klar: Sådan vil Apple sikre, at både iPhone 8 og iPhone X storsælger på samme tid

Apple skal i de kommende uger og måneder sikre, at både de nye iPhone 8-modeller og den helt nye iPhone X storsælger på markedet på samme tid. Analytikere er ikke i tvivl om Apples stretegi.

Artikel top billede

Apple-fans verden over vil i de kommende uger og måneder vanen tro kigge sultent efter de nyeste iPhones, og en stor del af dem vil også ende med at svinge betalingskortet.

Med Apples lanceringer tirsdag aften er det dog blevet en noget mere kompliceret sag at vælge, hvilken iPhone-model man skal købe.

Priserne - som vi har skrevet om i detaljer her - går fra 6.199 kroner for den billigste iPhone 8-model til 10.249 kroner for den dyreste iPhone X.

For Apple bliver det samtidig lidt af en balancegang at sikre, at der både bliver solgt masser af iPhone 8-telefoner, uden at det salg udhuler mulighederne for, at iPhone X også kan storsælge. Og omvendt.

Læs også: Her er Apples splinternye - og dyre - iPhone X med helt nye muligheder for ansigtsgenkendelse

Her er det ikke uvæsentligt, at iPhone 8 rammer markedet allerede nu, mens først iPhone X kommer til november.

“Apple håber på, at den senere dato for iPhone X ikke vil påvirke iPhone 8-salget i dette kvartal. Apples lavere iPhone 8-prissætning bør begrænse effekten, men der er stadig en risiko.

Sådan skriver IHS Markit i en analyse, hvor Apples svære balancegang beskrives således: 

"iPhone X er fremtidens smartphone-design, men den er også tilgængelig i fremtiden.“

“Mens Apple risikerer at tabe noget på iPhone 8-salget, indtil iPhone X er tilgængelig, så er det den rigtige beslutning at annoncere iPhone X nu.”

“At holde det hemmeligt frem til en anden produktlancering i dette efterår ville ganske enkelt skubbe køberne af iPhone 8 væk fra Apple og skade Apples forretning i det lange løb,” lyder det fra IHS Markit, der mener, at Apple nu giver kunderne et fair og reelt valg imellem de to typer af iPhones.

10.000 kroner skræmmer slet ikke kunderne

IHS Markit vurderer samtidig, at prisen på over 10.000 kroner for en iPhone X ikke vil afskrække Apple-kunderne.

“Den vil sælge i enorme mængder, fordi Apple gentagne gange har demonstreret evnen til at overbevise forbrugerne om at øge deres investering til en større andel af deres disponible indkomst i forbindelse med et køb af en smartphone.”

Analysefirmaet ABI Research har en lignende vurdering i en kommentar til den nye iPhone X og de nye iPhone 8-modeller.

ABI Research forklarer, at Apple flere gange har forsøgt, at ramme flere forskellige kundesegmenter på markedet med forskellige iPhone-modeller, og at det også er missionen med den nye iPhone X.

“iPhone X etablerer et nyt værdi-niveau for Apple-kunder, der ønsker en premium fremtids-enhed. Et nyt prispunkt etableres også for at reflektere iPhone X som et flagskib.“

Læs også:

Her er priserne på de nye iPhones: Ny topmodel kommer til at koste mere end 10.000 kroner

Her er Apples splinternye - og dyre - iPhone X med helt nye muligheder for ansigtsgenkendelse

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    KMD A/S

    Product Owner til KMD Nexus

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Projektleder

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Bliv sektionsleder for Open Source Intelligence, OSINT, i PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly