Fremadstormende Huawei sender klar besked til Apple med ny kampagne: Vil 'æde æblet'

Huawei, der længe har kapret markedsandele på smartphonemarkedet, markerer nu med en ny videoreklame, at selskabet går direkte efter Apples position på markedet.

Artikel top billede

Et af de mest legendariske reklamefremstød i it-industriens historie er Apples 1984-video, der blev vist første gang i forbindelse med Super Bowl det år.

Her introducerede Apple sin Macintosh-computer og samtidig hånede Apple den gammeldags tilgang til 'maskiner'. På det tidspunkt var det i høj grad IBM, tankerne blev ledt hen på.

Nu bliver Apple selv udsat for en lignende kampagne. Denne gang er det på smartphone-markedet, og det er Huawei, der er afsenderen.

Her anvendes ikke slet skjulte hentydninger om, at det er Apple, der henvises til, men langt mere direkte budskaber.

Faktisk går Huawei så direkte til værks, at selskabet i den nye GIF-kampagne, der lige nu ruller på de sociale medier, fortærer et æble og dermed understreger, at Huawei har til hensigt at spise endnu mere af Apples markedsandel.

Det skal - hvis man skal tro det kinesiske selskab - ske med den kommende Huawei Mate 10, der udkommer i næste måned.

“Take the next step with Huawei,” lyder budskabet i GIF'en, som du blandt andet kan se på Twitter her.

Huawei og Apple i hård kamp

Huawei har i de senere år haft stor succes på det globale smartphonemarked, og selskabet har vundet masser af kunder - også her i Europa - med dets relativt billige smartphones, der ofte byder på gode specifikationer.

Det er dog fortsat Apple, der er verdens andenstørste smartphoneproducent, mens Samsung har et solidt tag i førstepladsen.

I analysefirmaet Gartners opgørelse over salget af smartphones på globalt plan i andet kvartal 2017 ligger Huawei på tredjepladsen med en markedsandel på 9,8 procent - den var i samme kvartal 2016 på 8,9 procent, så Huawei vinder terræn. 

Samtidig var Apple gået tilbage fra en markedsandel på 12,9 procent til nu 12,1 procent.

Begge selskaber har et godt stykke op til Samsung, der har 22,5 procent af markedet.  

Læs mere om det her: Dugfriske tal fra smartphonemarkedet: Sådan klarer de førende producenter og styresystemer sig

Her er Apples berømte reklame fra 1984:

Læs også:

Overblik: Her er de nye iPhones og fem af de bedste Android-telefoner - se sammenligningen

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S