Kæmpe udbud igang: Afløseren til NemID koster 900 millioner kroner

Spillet om knap en milliard kroner i gang. En række virksomheder skal nu slås om, hvem der skal vinde ordren og dermed levere arvtageren fra NemID til en værdi af 900 millioner kroner.

Artikel top billede

Virksomheder med appetit på en ordentlig mundfuld kan godt begynde at slikke sig om munden. 

Det er nemlig nu offentliggjort, hvor mange penge der er at hente for leverandøren af afløseren for det omdiskuterede "NemID".

Afløseren "MitID" er nemlig på trapperne og udbudsdetaljerne er nu tilgængelige i EU's database over udbud. 

Den samlede pris for det nye system er sat til 900 millioner kroner, men for det kræves der også en "for samfundet ny kritisk national identitets- og autentifikationsløsning betegnet MitID."

Løsningen er anset som afløseren for NemID, og skal blandt andet indeholde en del af de funktioner, som i dag er dækket af netop NemID-løsningen, der dagligt tvinger danskerne til at bære rundt på et foldet og lamineret papkort med nøglekoder. 

Læs mere om det her: Derfor skifter NemID navn til MitID: Lægger op til stort opgør med Nets og papkortet

Da systemet anses for at være kritisk for det danske samfund, forventes det også, at systemet bare kører. Og et system af den her type skal kunne holde til en del. 

Systemet skal kunne håndtere mellem seks og ni millioner brugere, og der skal udstedes omkring en milliard anmodninger og autentifikationer årligt. 

Læs mere om MitID her: NemID får nyt navn: Nu skal løsningen hedde 'MitID'

Udbuddet af løsnignen MitID er ikke den eneste store udskrivning det offentlige er ved at lave. På nationalt plan er MitID en del af flere store udbud, der blandt andet omfatter et nyt valgsystem og et nyt system til håndtering af digital post til borgerne fra det offentlige.

Læs det tilgængelige materiale HER

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S