Salesforce om kunstig intelligens: "Nu kan du tilføje det uden at skrive en linje kode"

Reportage: Salesforce-teknologien Einstein leverer allerede i dag 500 millioner daglige anbefalinger. En ny opdatering skal gøre det endnu nemmere at integrere kunstig intelligens i langt flere workflows.

Artikel top billede

Vicedirektør John Ball fra Salesforce med mikrofonen i midten. Foto: Lars Jacobsen. (Foto: Lars Jacobsen)

Dreamforce, San Francisco: Sidste år lancerede Salesforce firmaets bud på kunstig intelligens med Einstein-værktøjet, som blandet andet kan forudsige trends på baggrund af store mængder data. 

Står det til Salesforce, skal værktøjer som Einstein være mainstream for både små og store virksomheder i fremtiden.

Sådan lyder det fra vicedirektør John Ball mandag på den store årlige Dreamforce-konference i San Francisco. 

”Vores mission er, at værktøjet skal være tilgængeligt for både de store Fortune 500-firmaer og de små og mellemstore virksomheder," siger John Ball.

Han fortæller desuden, at Einstein-platformen allerede i dag leverer 500 millioner daglige forudsigelser til Salesforce-kunder.

Det er forudsigelser, som i dag bruges til at vurdere kunders tilfredshed samt til at forudsige deres køb.

Ikke nok specialister i verden

Løsningen, som Salesforce nu kalder myEinstein, kan ifølge John Ball udrulles udelukkende ved hjælp af et par klik og kræver ikke forudgående kendskab til kunstig intelligens.

”Der er simpelthen ikke nok data scientists i verden, så derfor har vi været nødt til at lede efter en anden måde at få teknologien ud på”, siger John Ball.

Ud over forudsigelser kan myEinstein også anvendes til at bygge små softwarerobotter, som ved at bruge de data, som allerede er tilgængelige om kunden, kan levere en interaktiv service.

John Ball fremhæver desuden, at træningstiden for eventuelle softwarerobotter vil være forholdsvis kort, da Salesforce-platformen oftest har store mængder data om kunderne til rådighed.

Løsningen myEinstein lanceres sammen med myLightning, som samtidig sikrer, at Salesforces-kunders løsninger nemt kan rummes i en dedikeret app, som via Salesforce-platformen nemt kan udgives via Google eller Apples app-stores.

Et helt dugfrisk samarbejde med Google, som også bliver lanceret tirsdag, sikrer desuden at data fra blandt andet Google Analytics nu nemt kan anvendes i Salesforce - og at Salesforce-indhold nemt kan bruges i Googles professionelle G Suite.

Artiklen fortsætter under billedet...

Med samme avancerede teknologi tilgængelig til alle kunder via tre årlige opdateringer er det svært at se, hvordan Salesforce-kunder kan skabe sig en unik position.

Men den frygt er overdrevet, forklarer Dylan Steele, som arbejder med udbredelsen af Salesforce-platformen.

For, som han forklarer det, så er det i dag din viden og den måde, du driver din forretning på, som adskiller dig fra konkurrenterne:

”En af mine yndlingseksempler er en amerikansk bank, som jeg arbejdede med sidste år. De ønskede at bygge deres egen måde for deres kunder at ansøge og få lån på - inklusiv et internt workflow.”

”Efter de havde bygget det, så fandt de ud af, at workflowet var så godt og unikt - selvom det var bygget på Salesforce-platformen - at de kunne sælge det til de mange tusinder firmaer, som også arbejder med lån.”

”Til sidst endte de med at etablere den del af forretningen, som et selvstændigt firma via vores app-exchange. Så man må sige, at hvad du bygger er mindst lige så vigtigt som de værktøjer du har”, understreger Dylan Steele.

Han anbefaler samtidig, at du begynder i det små og anvender agile udviklingsmetoder, for ikke at blive overvældet af kompleksiteten når alle procedurer og forretningsgange bliver taget op til debat.

Læs også: Til it-kæmpefest med 170.000 deltagere og stenrige Salesforce: Handler det overhovedet om it længere?

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Chef til Dataarkitektur og –model i Forsvaret

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Region Midtjylland

    It-specialist til bruger- og rollestyring

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job