Efter MobilePay-tyveri af 80.000 kroner: Sådan er du stillet, hvis du bliver udsat for MobilePay-svindel

Den tidligere Computerworld-redaktør Mikael Lindholm blev for nylig udsat for MobilePay-svindel for 80.000 kroner. Vi har spurgt MobilePay, hvordan du er stillet, hvis svindlere får fat i din konto.

Artikel top billede

(Foto: Claus Sjödin)

Hvis din MobilePay-konto bliver misbrugt af svindlere, så skal du som udgangspunkt ikke være nervøs.

MobilePay dækker nemlig omkostningerne, hvis en fremmed har slået sig løs med din MobilePay, sådan som det for nylig skete for den tidligere Computerworld-redaktør Mikael Lindholm.

Det kan du læse mere om her: Mikael fik lænset sin konto for 80.000 kroner af smarte MobilePay-svindlere: "Jeg er hverken blåøjet eller naiv"

Betingelserne afhænger dog af, hvordan svindelen er foregået.

“Hvis din MobilePay-konto har været misbrugt af en anden person, når der betales med MobilePay - det vil sige i en fysisk forretning eller overførsel til en anden bruger - så dækker MobilePay tabet. Medmindre du har handlet svigagtigt, bevidst har undladt at opfylde dine forpligtelser eller har undladt at spærre MobilePay,” siger Peter Kjærgaard Kriegbaum, der er pressechef i MobilePay, til Computerworld.

“De særlige tilfælde, vi har set for nylig, er blevet håndteret efter den politik.”

Andre regler for svindel på nettet

Hvis din MobilePay-konto bliver misbrugt til indkøb i en online-butik, er reglerne dog anderledes.

Her er betingelserne præcis de samme som på ved almindelig kortsvindel, og ansvaret ligger derfor hos din kortudsteder, der sandsynligvis vil være din bank.

“Det svarer til, at du betaler direkte med kortet, fordi MobilePay her udelukkende bruges til at oversætte dit telefonnummer til dine kortdata. Der er derfor tale om en helt almindelig kortbetaling til webshoppen, og man er stillet på præcis samme måde, som hvis man havde betalt direkte med kortet,” siger Peter Kjærgaard Kriegbaum.

Ifølge MobilePays egen vurdering er svindelen med den populære betalingsløsning 5-6 gange lavere end med kort generelt.

Du kan se alle betingelserne for MobilePay her.

Læs også: Så nemt er det at fuppe sig til 80.000 kroner: Her er læren af den seneste MobilePay-svindel

Annonceindlæg fra Arctic Wolf

Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S