Mikael fik lænset sin konto for 80.000 kroner af smarte MobilePay-svindlere: "Jeg er hverken blåøjet eller naiv"

Mikael Lindholm blev ringet af en svindler, der udgav sig for at komme fra MobilePay Support. I de efterfølgende dage blev der hævet 80.000 kroner fra hans konto.

Den danske journalist Mikael Lindholm var ved at få kaffen galt i halsen, da hans bank i sidste uge gjorde ham opmærksom på, at han havde et overtræk på 44.000 kroner. 

Det viste sig efterfølgende, at svindlere havde misbrugt hans MobilePay-konto og i alt hævet 80.000 kroner.

Det største enkeltstående beløb, der er trukket, lyder på køb af it-udstyr for 29.999 kroner. Men der er også løbende blevet hævet beløb i størrelsesordenen 5.000 kroner til 10.000 kroner, fortæller han til Computerworld.

“Der sker det, at jeg 10. november modtager et opkald, mens jeg står til et arrangement ved Bogforum i Bella Centeret [i København, red]. Her modtager jeg en sms med en fem-cifret engangskode fra MobilePay, og kort tid efter bliver jeg ringet op af en person, der hævder at ringe fra MobilePay Support,” siger han.

Personen, der ringer ham op, taler flydende dansk, og opkaldet kommer fra et dansk telefonnummer.

Vedkommende hævder, at der er opstået et problem med Mikael Lindsholms MobilePay.

Mikael Lindholm forklarer, at han ikke erindrer det fulde indhold af samtalen, men han erkender, at han formodentligt er kommet til at oplyse engangskoden til svindlerne.

“Jeg husker det ikke, men al logik tilsiger, at jeg formentligt har oplyst koden. Men hvis jeg har gjort det, så har jeg gjort det i fuld og tryg forvisning om, at jeg talte med en person fra MobilePay. Det var jeg forvisset om, fordi han henviste til en sms, som jeg netop havde modtaget fra MobilePay. Derfor var mine parader fuldstændigt nede,” siger han til Computerworld.

Mikael Lindholm mener dog ikke, at han har oplyst andre log-ind-oplysninger til svindlerne. 

"Jeg har i hvert fald ingen erindringer om, at jeg skulle have oplyst min fire-cifrede pinkode, mit cpr-nummer eller noget som helst andet i den telefonsamtale. Hvis de havde bedt om den type oplysninger, så er jeg ret sikker på, at de røde advarselslamper havde blinket" 

Hvad er din forklaring på, at svindleren har været i stand til at misbruge din konto uden de oplysninger?

“Jeg ved det simpelthen ikke,“ siger han til Computerworld.

Mikael Lindholm tror heller kke, at han kan have fået afluret login-oplysninger på bogmessen. Han forklarer, at han meget sjældent betaler med MobilePay og heller ikke gjorde på bogmessen. 

Ved du, om svindleren er gået målrettet efter dig?

“Nej, det ved jeg simpelthen ikke. Jeg aner ikke, hvorfor jeg er blevet ramt,“ siger han.

Kendt navn i den danske it-branchen
Mikael Lindholm er et kendt navn i både den danske mediebranche og den danske it-branche, hvor han i fra 2006 til 2008 var chefredaktør på Computerworld.

Derudover har han mange års erfaring fra redaktør-stillinger hos adskillige danske dagblade, og han har desuden arbejdet som innovations-konsulent og skrevet flere bøger om digital ledelse og innovation.

Ifølge Mikael Lindholm var der dog ikke umiddelbart tegn på, at svindlerne har haft viden om, hvem han var.

“Jeg kan dog konstatere, at de har fanget mig på et vældigt smart tidspunkt, hvor jeg stod på bogmessen. Havde de fanget mig i et mere roligt øjeblik, havde jeg måske været lidt mere opmærksom og reflekteret mere over samtalen,” siger han.

Med din baggrund og viden om teknologi, så sidder mange nok og undrer sig over, at du kan falde for sådan et scam. Hvordan kan det gå til?

“Ja, det kan jeg godt forstå. For det første var de meget dygtige og meget troværdige og har fanget mig i et forkert øjeblik. Jeg har før modtaget opkald fra svindlere, og jeg får masser af scam-emails, som jeg altid afviser. Jeg er hverken blåøjet eller naiv,” siger han.

Han forklarer dog, at han i situationen ikke havde fantasi til at forestille sig, at en person udenfor MobilePay kunne havde viden om, at han netop havde modtaget en besked fra MobilePay.

Så snedigt
“Det er derfor, at det her svindel-trick er så snedigt,” siger han.

“Det svarer jo til, at dit gode gamle værksted sender dig en besked om, at din bil skal til service. Bagefter bliver du ringet op af Kenni, der siger, at han kommer fra værkstedet og tilbyder at hente din bil på arbejdet, hvis du bare lægger din nøgle i receptionen. Ville alle mennesker mon sige nej til det?” siger han

Hos MobilePay oplyser pressechef Peter Kjærgaard, at man altid bør være på vagt, hvis folk der hævder at komme fra MobilePays kundeservice ønsker at få oplyst dit kodeord. 

“Vores MobilePay Support vil aldrig nogensinde bede om at få udleveret sådan en kode. Derfor skal man være yderst opmærksom, hvis man uforvarende modtager en besked med en en-gangs-kode eller bliver ringet af folk, der vil have, at du skal oplyse din kode,” siger han til Computerworld.

Mikael Lindholm blev udsat for svindlen 10. november, og Peter Kjærgaard oplyser, at MobilePay i dagene efter har skærpet sikkerheden på MobilePay.

“Vi har implementeret et ekstra sikkerhedslag, der betyder at det nu er betydeligt sværere at udføre denne form for svindel”

Hvad består det sikkerhedslag af?

“Det vil vi helst ikke oplyse helt præcist, men det er et sikkerhedslag, der træder i kraft, når du forsøger at anvende din MobilePay-konto på en ny telefon,” siger han




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Premium
En skærmrevolution er på vej: Her er alt du bør vide om fremtidens mini-LED og micro-LED-skærme
En mindre skærmrevolution er nu under opsejling. Tre nye skærmteknologier kommer med hver deres løfte om vild kontrast, flottere farver og modulære egenskaber.
Computerworld
Overblik: Så meget betaler danske virksomheder i løn til it-medarbejderne - se listerne her
Overblik: Der er meget stor forskel på løn-niveauet for it-medarbejderne i de danske virksomheder. Få overblikket over, hvor lønnen er højest og lavest her.
CIO
The Digital Edge: Claus H. Andersen står i spidsen for at gøre dit indkøb nemmere i Salling Groups 1.500 butikker
Podcast: Salling Groups digitale chef, Claus H. Andersen, er på en digital mission: Det skal være nemmere at handle, nemmere at være kunde og nemmere være forbruger - i alle kædens 1.500 butikker. Hør hvordan den digitale chef arbejder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Ny undersøgelse blandt detail- og produktionsvirksomheder
En ny stor rapport viser, at 100% af de virksomheder i undersøgelsen, som ikke bruger EDI i dag, mener, at det vil være en fordel for deres forretning, hvis de benyttede EDI. Undersøgelsen er foretaget af Vanson Bourne på vegne af TrueCommerce, som er baseret på besvarelser fra 300 detail- og produktionsvirksomheder. Virksomheder inden for især detail og produktion oplever i dag et marked og en supply chain, som er i konstant udvikling. Forbrugerne stiller stadig større krav til leveringstid, priser, produktudvalg, lagertilgængelighed, m.v., og der kommer hele tiden nye købskanaler til. Det kan være en udfordring for detail- og produktionsvirksomheder at holde sig på forkant med udviklingen, både når det drejer sig om at være til stede i de rette kanaler og - ikke mindst - den teknologi, som understøtter en mere effektiv supply chain. Hent hele rapporten helt gratis her.