Sebastian Krause er general manager for IBM Cloud i Europa. Foto: Kim Stensdal.

IBM-topchef til cloud-nervøse kunder: Nu kan I kræve, at kun bestemte IBM-medarbejdere har adgang til data

Der er stadig alt for mange virksomheder og organisationer, der er nervøse, når det kommer til at placere data i et globalt cloud-setup. Derfor bliver det nu muligt at bestemme, at kun IBM-medarbejdere i EU kan arbejde med kundernes cloud-data, lyder det fra IBM-topchefen Sebastian Krause.

Mulighederne for at skabe forretningsmæssig værdi med kunstig intelligens, analytics, blockchain og internet of things er enorme.

Mange af de services, der er tale om, er dog cloud-baserede, og derfor er det et problem, hvis virksomheder og myndigheder i EU holder igen med investeringerne og innovationen på grund af data-bekymringer og lovgivningsmæssige udfordringer.

Sådan lyder beskeden i et blogindlæg af Sebastian Krause, der er general manager for IBM Cloud i Europa. Her fortæller han om en række nye tiltag hos IBM, der skal gøre det lettere for kunderne at udnytte de nye teknologier og services i skyen.

“Bekymringerne om placeringen af data, sikkerheden og beskyttelsen af persondata er mere markante end nogensinde, mens virksomhederne forbereder sig på ny regulering og nye compliance-krav, inklusiv General Data Protection Regulation (GDPR),“ skriver Sebastian Krause.

Læs interview med Sebastian Krause: Engang handlede cloud om at spare penge: I dag handler snakken slet ikke om besparelser - fordelen ved cloud ligger et andet sted

Sebastian Krause forklarer, at virksomhederne ønsker bedre kontrol med data, men samtidig ikke vil forsinkes i forhold til at kunne anvende de nye teknologiske muligheder.

Derfor vil IBM nu indføre en række nye processer og funktioner med udgangspunkt i selskabets store datacenter i Frankfurt i Tyskland.

Skal have mere kontrol over data i skyen
Blandt andet får kundere mulighed for ikke bare at bestemme, hvor deres data opbevares i 'skyen', men også over hvem der har adgang til hvilke data og hvornår, og hvad de kan gøre med data.

“IBM vil udrulle nye kontroller for at sikre, at adgangen til kundedata er begrænset til og kontrolleret af udelukkende EU-baserede IBM-medarbejdere.”

“Disse medarbejdere vil spille en kritisk rolle i forhold til IBM incident- og change management-processer ved at gennemse og godkende alle ændringer fra ikke-EU-baserede medarbejdere, der kan påvirke kundedata,” forklarer IBM-topchefen.

Kunderne vil få mulighed for at give midlertidig adgang til data for folk uden for EU, hvis det er nødvendigt, tilføjer Sebastian Krause.

Samtidig oplyser IBM, at der nu er 24/7-support i EU for IBM’s cloud-kunder - og det er igen kun med IBM-medarbejdere, der rent faktisk befinder sig i EU.

Endelig fortæller Sebastian Krause, at kunderne nu får mulighed for at kryptere deres data i skyen med deres egen master key.

“Med denne nye funktion vil nøglerne forblive i kundernes varetægt, så data er beskyttet i forhold til cloud service-leverandører og andre brugere.”

IBM har i dag 16 cloud-datacentre i Europa, mens selskabet har 60 på verdensplan.

De europæiske centre er blandt andet placeret i Frankrig, Tyskland, Italien, Holland, Norge, Spanien, Schweiz i Storbritannien.

Læs også:

Klar besked om cloud computing: Glem alt om billige servere og storage - nu har virksomhederne fanget fidusen

Massivt ryk af brugere til Microsofts Office 365 og Googles G Suite: Æder stort set hele markedet – de andre må indordne sig

Amazons vilde vækst-tog buldrer videre: Derfor storsatser Amazon på Alexa og Echo

Kæmpe cloud-rapport: Her er styrkerne og svaghederne ved alle cloud-leverandørerne

Google-topchefs budskab til it-folket: Ikke kun Microsoft og Amazon har store cloud-muskler - nu kommer Google for fuld kraft





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.