Mercedes tester postdroner i kæmpeforsøg: Har gennemført 100 fejlfri leveringer af varer i Schweiz

Mercedes-Benz er i gang med en af de hidtil mest omfattende test af post-droner, der indtil videre i 100 test fejlfrit har leveret hverdags-varer som kaffe, mobiltelefoner og lignende fra luften.

Tyske Mercedes-Benz er gang med en af de største test af flyvende post-droner i verden.

Indtil videre har selskabet gennemført 100 fejlfri flyvninger med de små post-droner, som har leveret varer som pakker med kaffe, mobiltelefoner og lignende på taget af særlige varebiler, som Mercedes-Benz har placeret forskellige steder.

I forsøget placerede 50 kunder fra Zürich ordrer i den schweiziske net-butik Siroop og valgte her ‘airmail deals’ og levering samme dag.

Dronerne blev dernæst pakket og sendt afsted mod den af de fire varebiler, som var parkeret tættest på slutadressen. De var parkeret i afstande op til 17 kilometer fra dronernes udgangspunkt.

De fire biler fragtede dernæst varerne det sidste stykke ud til slutkunden.

Ifølge Mercedes-Benz blev de 100 test-flyvninger gennemført over 11 dage uden fejl og med ‘perfekt sikkerhed,’ som det hedder.

Dronerne er bygget af amerikanske Matternet.

Ikke mange havde måske forventet, at Mercedes-Benz som en af verdens store bil-producenter ville kaste sig ind på drone-markedet, men selskabet meddelte i fjor, at det ville investere en halv milliard euro i området.

I Mercedes-konceptet spiller de specialbyggede Vito-varevogne således en central rolle.

Bilerne indeholder blandt andet et mini-sorteringsanlæg, der automatisk og hurtigt sorterer de pakker, som dronerne leverer.

Ifølge Mercedes-Benz giver det for tiden ikke mening at sigte efter, at dronerne leverer direkte til døren. Med den pågældende slipper man imidlertid for at skulle fragte varer gennem tæt-trafikerede områder.

Flere andre selskaber eksperimenterer i disse år også med drone-leveringer. Det gælder ikke mindst Google og Amazon, som begge har investeret betydelige summer i området.

Begge har gennemført vellykkede forsøg med levering af eksempelvis sandwich, slik, hundefoder og lignende direkte til slutbrugeren.

Det kan du læse mere om her: Her er Googles nye post-drone - skal flyve pakker lige til din dør

For alle selskaberne gælder det, at det vil kræve lovgivningsmæssige ændringer, hvis drone-leveringer skal blive til noget.

De fleste lande har eksempelvis i dag regler om, at dronerne skal føres manuelt og at piloten skal have visuel kontakt med maskinen under hele flyvningen. Det forhindrer langdistanceflyvning samt flyvning om natten.

Læs også:

Drone-levering af pakker kan være på vej i England: Pakker leveres 30 minutter efter bestilling

Her er Googles nye post-drone - skal flyve pakker lige til din dør



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmulighederne stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klar til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

24. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav?

Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav? Fokus for de fleste virksomheder er på at være på forkant med den digitale udvikling, der går stærkere end nogensinde tidligere. Cisco ved om nogen hvor vigtigt det er at kunne levere ”customer experience” på tværs af teknologiske platforme og med en agilitet der matcher den øgede konkurrence.

01. november 2018 | Læs mere






Premium
Kendt dansk trafik-app virker igen som før: Har lukket ned for Frank Rasmussens adgang til data
Interview: Saphe har stoppet for telerigmanden Frank Rasmussens adgang til trafik-appens data. Det er sket på utraditionel vis, men betyder, at Fartkontrol.nu-appen igen fungerer som før. "Beskyldningerne var rigtige nok, men vi har lukket ned, så vi kan se, at Hopper ikke tager vores data længere," lyder det fra Saphe.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.