Anmeldelse: Vi har kigget på tre af de bedste spil til PlayStation 4 i 2017

Sony har ganske effektivt brugt 2017 på at vise fans over hele verden, hvorfor deres konsol er maskinen man bør vælge som spilfan.

Da vi i sidste uge kiggede på nogle af årets stærkeste Xbox-titler, og året som helhed for Microsofts-konsol, fortalte vi også om de vanskeligheder konsollen havde haft, som ikke mindst bundede i en mangel på konsol-sælgende eksklusiv titler.

Den samme udfordring har ikke gjort sig gældende for Sony, der måske endda netop har nydt godt af Xbox’ens åbenlyse mangler i spilkartoteket.

Men Sony har med PlayStation 4 ikke kun været bedre til selv at producere storsælgende eksklusiv-titler, for giganten er ligeledes lykkedes med også at overtale adskillige udviklere til enten udelukkende, eller delvist kun at udgive deres største eventyr på den japanske spillemaskine.

Den slags har kunnet mærkes og PlayStation 4-ejere har sjældent før haft så mange fabelagtige eventyr at vælge i mellem som i 2017 – her er vores bud på tre af de bedste.

Hvis du ikke allerede har, så husk at deltage i første del af vores store julekonkurrence, hvor du denne weekend kan vinde et gaming-sæt fra Razer til en værdi af 2.800 kroner. Klik her for at deltage. Horizon: Zero Dawn
Hollandske Guerilla Studios blev i sin tid hyret af Sony, efter at de havde skabt det teknisk ekstremt imponerende Killzone, der hurtig blev udråbt som konsollens svar på Microsofts populære Halo-serie, men som aldrig blev til mere end en lunken mellemret.

Få havde derfor regnet med særlig meget da udvikleren efter nogle år i stilhed pludseligt viste den første trailer fra Horizon: Zero Dawn, der viste et fjern fremtid hvor halvvejs primitive stammefund, kæmpede mod robot-lignende dinosaurer i en brav kamp om overlevelse.

Endnu færre havde forventet en fornøjeligt actioneventyr, med en stor åben verden og dets egne ideer om hvordan sådan en skal fungere i spilregi.

Godt nok havde nogle af de nærmeste konkurrenter held med at gøre nogle af de komponenter der også udgjorde Horizon, en smule bedre, men som komplet oplevelse var det svært at sætte en finger på Guerillas store eventyr.

Desuden findes der ganske simpelt ikke mange spil der bedre viser alt hvad din nye 4K-fladskærm kan præstere, og på den tekniske side er der stadig få andre spil der kan røre Zero Dawn. Farpoint
Der er ikke nogen tvivl om at du med en solid PC kan smide flere hestekræfter efter Virtual Reality-oplevelse, end hvad det på nuværende tidspunkt er muligt at gøre på PlayStation 4,  og ej heller at både Oculus Rift og Vive er mere avancerede end Sony’s bud på en VR-brille.

Alligevel viser Farpoint hvorfor den slags ikke altid betyder noget.

Den faste platform har således givet udvikleren Impulse Gear mulighed for at sammensætte en oplevelse der udnytter både konsollen og VR-teknologien optimalt, og når Farpoint fungerer bedst, er det svært at finde bedre VR-oplevelser på andre platforme.

Baggrundshistorien er ikke særlig original, men ved at sende dig ud på en fremmet planet hvor fremmede livsformer naturligvis ønsker at gøre det af med dig, er der blevet mulighed for at lege med fortælleteknikker som afstand og udforskning, som gør sig særligt godt i VR.

Bedst er dog det plastik-gevær som man får med i pakken, for trods at det i virkeligheden ser billigt og uimponerede ud, transformeres det i VR til et ubarmhjertigt og potent værktøj, der på alle tidspunkter står klar til at redde dit liv.

Farpoint fortjener langt mere opmærksomhed end det fik ved sin udgivelse, og er en virkelig god grund til at overveje en ekstra gang om Virtual Reality-sættet ikke skulle ligge under juletræet denne jul. Wipeout Omega Collection
Da Sony i sin tid udgav den oprindelige PlayStation, var det retrospektivt-set med en nærmest urimelig stime af klassiske spil der gjorde konsollen til hvermandseje og navnet til synonym med konsol-spil for mange.

Siden har giganten været god til at holde liv i mange af disse populære serier, hvilket har ført både godt og skidt med sig. Eksempelvis har Gran Turismo-serien over længere tid haft svært ved at finde en moderne, tidssvarende form, mens Crash Bandicoot i år gjorde comeback med stor succes.

I et lidt mere bortgemt hjørne findes Wipeout-serien, der ved sin oprindelige udgivelse ikke kun grundlagde reglerne for futuriske vanvidsræs i jetfly-lignende racer-maskiner, men også beviste at PlayStation og spil generelt, kunne være undergrunds godkendte trendsettere.

Med Omega Collection gav Sony nogle af seriens udgivelser en genopfriskning af format i samlet pakke, og med 4K-opløsning og 60 billeder i sekundet, havde det hele aldrig set bedre ud eller føltes mere præcist at spille.

Omega Collection viser således stadig på glimrende vis at hæsblæsende ræs ikke behøver at forgå på fotorealistiske racerbaner, i biler de fleste af os aldrig kommer i nærheden af i virkeligheden. I digital form fungerer det nemlig glimrende med rutsjebane-lignende baner, hastigheder der bryder lydmuren og et solidt våbenarsenal.

Læs også: Anmeldelse: I Hellblade er den største fjende skræmmende realistisk



Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Digital transformation tvinger organisationer til at nå deres digitale mål på nye måder
Allerede for to år siden hævdede nordiske virksomheder, at virksomhedernes konkurrenceevne og sågar overlevelse var afhængig af en vellykket digitalisering. De var klar, fulde af håb og på vej mod det digitale paradis. Hvordan gik det så? Hvor er de nu? For at finde ud af det, interviewede DigiPlex og Norstat 377 forretningsledere og IT-beslutningstagere fra organisationer fordelt over hele Danmark, Sverige og Norge om deres digitaliseringsfremskridt, om hvordan de har håndteret pandemien, og om hvordan IT understøtter eller står i vejen for indfrielsen af deres bæredygtighedsmål. DigiPlex kan nu dele en rapport med resultaterne fra undersøgelsen samt tanker om, hvordan man håndterer dem. De deler også nogle nyttige tips til, hvordan man skaber en pålidelig infrastruktur, der kan tilskynde til og understøtte ambitioner i den digitale økonomi. Læs mere i rapporten Nordic Data Center Trends 2020: Riding out the Storm.