Helt nye brugergrænseflader på fremmarch: Stiller meget store krav til dig som softwareudvikler

Stemme- og samtalebaserede brugergrænseflader bliver et stort tema for softwareudviklere i de kommende år. Løsningerne skal designes på en helt anden måde end de nuværende.

For nylig udtalte analysefirmaet Gartner, at vi nu bevæger os ind i næste fase inden for udvikling af apps.

Gartner peger på, at der kommer flere og flere nye brugergrænseflader – ikke mindst de stemmebaserede og de samtalebaserede, hvor kunstig intelligens spiller en central rolle.

Samtidig ændrer mobilitet sig fra kun at handle om smartphones og tablets til også at gælde biler, smartwatches, smartglasses og så videre. Her er det igen ofte de stemme-baserede løsninger, der er vejen frem.

Læs mere her: Nu kommer post-app-æraen: Du skal tænke mobile løsninger på en helt ny måde

De nye brugergrænseflader betyder også nye krav til udviklerne, forklarer Julien Simon, der er ekspert i kunstig intelligens hos AWS, der selv satser på Alexa som en stemmebaseret teknologi, man kan føre samtaler med.

”At designe en samtale-brugergrænseflade er ikke det samme som at designe en webside,” siger han til Computerworld.  

”Når du designer en webside, eksempelvis for et rejsebureau, har du alle informationerne: Du får som besøgende alle felterne, og så er det så dit arbejde at udfylde de felter og trykke ’send.’ Brugeren ved præcis, hvor hvad skal hen. Der er overhovedet ingen samtale.”

”Når du designer en samtale-grænseflade, er det noget helt andet: Her er det ikke et spørgsmål om, at jeg skal bruge din fødselsdato og alle mulige andre små informationer, men snarere om, at du spørger, hvor en ny rejse kan gå hen,” forklarer Julien Simon. 

”Min løsning vil så skulle få nogle informationer af dig og så bruge de informationer til at fortælle dig, at hvis du rejser med små børn, du ønsker solskin, afslapning og andre ting, har jeg denne her anbefaling til dig.”

Nødvendigt med helt nye overvejelser
Julien Simon fra AWS forklarer, hvordan fremtidens softwareløsninger skal designes til de samtalebaserede brugergrænseflader:

”Samtalen handler om dine intentioner og om, hvad vi gerne vil opnå med samtalen. Du stiller spørgsmål, og jeg giver dig information om det, du gerne vil vide mere om.”

Læs også: App-udvikling er blevet langt lettere – men adgangen til back-end volder problemer

”Når du designer den samtale, er du nødt til at tænke over formål og intention, og hvad det er for nogle informationer, som din bot skal have fra brugeren for at nå til det punkt, hvor vi kan opnå det ønskede.”

Må ikke opføre sig som en robot
Julien Simon beskriver et grundlæggende dilemma, når man designer denne type samtale-baserede løsninger: 

”Hvad gør jeg eksempelvis, hvis jeg ikke forstår det, du siger – hvordan udspørger jeg dig så?"

"Eller hvad hvis jeg godt forstår det, du siger om, at du vil købe roser, men vi har udsolgt af roser, og jeg derfor skal anbefale dig at købe tulipaner i stedet?”

Den store udfordring for udviklerne bliver derfor, hvordan de kan sikre behagelige og naturlige samtaler for brugerne af deres løsninger, mener Julien Simon fra AWS. 

”Det er en helt anden måde at designe løsninger på, og jeg tror faktisk, at det bliver en helt ny type job."

"Løsningerne skal være mere menneskelige. Det handler ikke bare om stemmen. Den kan godt være af høj kvalitet, og så kan det alligevel være en meget robot-agtig samtale,” siger Julien Simon til Computerworld. 

Læs også:

Nu kommer post-app-æraen: Du skal tænke mobile løsninger på en helt ny måde

“I min optik skal udvikling i dag helst være meget simpelt, og det skal være så små funktioner og objekter som muligt”

App-udvikling er blevet langt lettere – men adgangen til back-end volder problemer





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Tech Mahindra forlader sit danske hovedkvarter: Tre tilbageværende medarbejdere flytter på kontorhotel
Det indiske selskab Tech Mahindra forlader sit danske hovedkvarter i Ballerup og er i stedet flyttet på kontorhotel med kun tre medarbejdere. Computerworld har besøgt de forladte lokaler. Se billederne her.
Computerworld
"Så kommer Microsoft og siger, at jeg kan få en milliard kroner, men det ændrer jo ikke mit liv så meget"
"Dengang Microsoft bød på os, var det med blandede følelser, for jeg havde allerede 200 millioner kroner stående i banken. Til gengæld skulle jeg aflevere min spændende virksomhed."
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Kundeservice som et konkurrencevåben
Kundeservice har i mange år været ensbetydende med lange telefonkøer, men i dag er situationen heldigvis helt anderledes. Virksomheder bruger det som et vigtigt konkurrenceparameter, og kunderne forventer ligeledes at få den rigtige hjælp, ellers går de til en anden virksomhed. I dette whitepaper gennemgår vi fem simple trin, der kan give jer vigtige konkurrencefordele.