Eugene Kaspersky om spionage-anklager: “Vi ville forlade Moskva, hvis russerne bad os om at være spioner”

Sikkerhedsfirmaet Kaspersky Labs udspionerer ikke sine kunder, og er aldrig blevet bedt om det, hævder Kaspersky-grundlæggeren i et svar på de seneste spionage-anklager.

Grundlæggeren af sikkerhedsfirmaet Kaspersky Labs er godt træt af beskyldninger om spionage.

Hvis Kreml havde givet instrukser om at udspionere, ville Eugene Kaspersky, grundlæggeren af Kaspersky Labs, trække selskabet ud af Rusland.

Det hævdede grundlæggeren, da han for nylig talte ved et event i London, hvor en række journalister var tilstede. Heriblandt journalister fra ZDnet.com.

Amerikanske institutioner og organisationer blev tidligere i år forbudt at bruge Kaspersky Labs tjenester og produkter på grund af faren for tilknytning til Kreml, ligesom Kasperskys software er blevet sat i forbindelse med et tyveri af NSA-software.

Det kan du læse mere om her: Kaspersky forbudt hos amerikanske myndigheder: Beordret til at slette softwaren senest om 90 dage

Alt sammen er dog løgn, mener Eugene Kaspersky. Han bedyrer, at Kaspersky Labs aldrig har - og aldrig vil - arbejde for den russiske efterretningstjeneste - eller for den sags skyld andre efterretningstjenester.

“Vi har aldrig hjulpet med at udføre spionage, uanset om det skulle være russerne eller fra et andet land. Vores software er designet til at stoppe angreb og opdage ondsindet kode og ikke til at spionere på vores kunder,” sagde Eugene Kaspersky ifølge ZDnet.com.

Han fortæller også, at han har samarbejdet med den russiske regering på præcis samme måde, som hans selskab har samarbejdet med andre nationalstater: I kampen mod cyberkriminalitet. 

Eugene Kaspersky og Kaspersky Labs bakkes også op af den danske sikkerhedsekspert Peter Kruse: Dansk sikkerhedsekspert bakker fuldt op om Kaspersky: “Anklagerne ser grundløse ud”

Beskyldninger har kostet
Kasperskys software benyttes ikke længere hos den amerikanske regering samt ministerier og styrelser, hvilket har kunne mærkes hos Kaspersky.

Ifølge Eugene Kaspersky har det kostet mellem fem og otte procent af den årlige omsætning i Nordamerika, men det giver ham ikke søvnløse nætter, da selskabets globale vækst udligner tabet.

Selskabet har desuden planer om at gennemføre et større gennemsigtigheds-program med eksterne kontrollanter og fremvisning af kildekode.

Læs også: 
Endnu et land advarer mod Kaspersky Labs: Mistænkes (igen) for russisk spionage 

Efter dramatiske anholdelser: Kendt it-sikkerhedsfirma inddraget i stor russisk spion-sag

Efterretningsfolk advarer mod statslig brug af Kaspersky - kan have forbindelser til den russiske regering

Tør du stole på ham: Magtfuld virus-milliardær vil begrænse net-friheden




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Netcompany IT And Business Consulting A/S
Udvikling og salg af forretningssoftware, salg af hosting og konsulentydelser.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital Innovation Summit 2018: Inspiration, strategi og innovation til fremtidens digitale vindere

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. Kom derfor på Digital Innovation Summit og hør hvordan danske virksomheder som Rambøll, A.P. Møller-Mærsk og DFDS arbejder med innovation.

27. februar 2018 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

28. februar 2018 | Læs mere


Gå hjem møde: GDPR - mobile enheder og medarbejderdata

25. maj 2018 skal det hele være på plads! Kom og hør hvordan I skal behandle persondata om medarbejdere under GDPR, og hvordan medarbejderne må behandle persondata under GDPR. Få derudover svar på, hvordan I håndterer udfordringen omkring de mange mobile enheder for at sikre compliance.

28. februar 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
Udnyt det nye it-marked: Som it-chef har du aldrig haft bedre mulighed for at finde den rette it-løsning fra den rette leverandør
De mange nye spillere på it-markedet, der udfordrer de gamle leverandører og deres prismodeller og aftalevilkår, giver it-cheferne gode kort på hånden. Det skal udnyttes.
Computerworld
Fona-ejer skal betale million-beløb tilbage: Hævede 22 millioner kroner lige inden krak
Fona-ejeren Elkjøp Nordic trak uretmæssigt 22 millioner kroner ud af selskabet lige inden salget af den kendte kæde gik ned med flaget.
CIO
Cybersikkerhed til hele Danmark: Endelig faldt tiøren – lad os så komme i gang
Klumme: Regeringen og en række partier har afsat 1,4 milliarder kroner til at beskytte Danmark mod fremtidige cyber-angreb. Det er meget positivt. Nu bør vi handle. For pengene har ingen værdi i sig selv.
Job & Karriere
Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren
Interview: Regeringen indfører obligatorisk undervisning i it i folkeskolen på alle klassetrin og præsenterer fredag ny plan. Ny forsøgsordning i op til 50 skoler skal bane vejen. “Visionen for planen er, at alle danske børn skal lære at kode,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.