Artikel top billede

Foto: NNIT

Sikker Per Kogut nåede kun næsten NNIT's vækstmål: "Hvis mit sæde er varmt, er det fordi, jeg har siddet på det i mange år. "

NNIT nåede næste i mål med sit vækstmål i 2017. En "gammel møgsag" trak regnskabet i den forkerte retning, men topchefen føler sig ikke truet. "Hvis mit sæde er varmt, så er det fordi, jeg har siddet i det i mange år," siger Per Kogut

Hos NNIT i Søborg har dirktøren to helt klare mål. 

Der skal leveres 5 procent vækst i omsætningen og bundlinjen skal vokse med 10 procent. Det kneb dog i 2017 med at indfri den målsætning. 

Dagens årsrapport fra viser nemlig "blot" en toplinjevækst på 4,6 procent, mens bunden vokser med 9,6 procent. 

Det er NNIT-direktøren Per Kogut ikke tilfreds med. 

”Vi er lidt bagefter vores langsigtede vækstmål, men vi er ikke lysår derfra," siger han. 

Læs mere om regnskabet her: NNIT klar med årsregnskab: “Vi afslutter et turbulent 2017 med stærkt fjerde kvartal’

Ramt af en gammel sag

En af de sten, NNIT fik i skoen i 2017, var en voldgiftssag, der endte med, at NNIT måtte punge ud med 26 millioner kroner.

Selvom det var mindre end de 33 millioner kroner, som NNIT i første omgang havde budgetteret med, kan konsekvensen af sagen nemt aflæses i regnskabet.

Her ville toplinjen være steget med 5,5 procent, hvis ikke sagen var kommet i vejen. Det er da heller ikke penge, Per Kogut er glad for at skulle punge ud med.
 
”Det er en gammel møgsag, men sådan nogle skal også forliges. Jeg har det lidt på samme måde som med en parkeringsbøde. Sådan nogle skal man også bare se at få betalt og så komme videre. Men det er godt nok en dyr en af slagsen,” siger Per Kogut. 

Og selvom Per Kogut altså dermed ikke i 2017 indfrier den langsigtede målsætning for virksomheden, er der fortsat opbakning til ham i bestyrelsen, der har den tidligere TDC-topchef Carsten Dilling i spidsen.   

”Jeg er født optimist, og jeg tror på et liv før døden. Hvis mit sæde er varmt, er det fordi, jeg har siddet på det i mange år. Det er ikke fordi, jeg føler, at vi leverer dårlige resultater. Jeg er ikke selv tilfreds, og jeg er ikke jubelfantast. Jeg lever i den virkelige verden, og dem, som kender mig, ved, at jeg nærmest aldrig er tilfreds”

Tror stadig på vækstmål

På trods af, at Per Kogut ikke kom i mål sidste år med de ambitiøse vækstmål, så mener han stadig, at målsætningen holder. 

Er jeres målsætninger lige skrøbelige nok taget i betragtning, at I ikke kommer i mål på grund af en enkelt sag?

”Jeg ved ikke, om de er skrøbelige. Det fortæller, at det her var en stor sag, men det fortæller også, at når vi har udfordringer, så får vi fikset det. Jeg havde ikke håbet på at tabe penge, men når nu sagen endte, som den gjorde, så er det bare med at få betalt – ligesom med parkeringsbøden. ”

Det er som regel bedre at flytte bilen end at få en bøde, ik?

”Ja, men hvis du godt at klar over, at du har parkeret forkert, så er der ikke andet at gøre vel?” spørger Kogut.

Han har derfor fortsat en idé om, at NNIT når sine langsigtede mål - også i 2018. 

”Jeg tror på vores målsætning om 4 til 4,7 procents vækst på toppen og 10 til 10,5 procents vækst på bunden, men der skal knokles. Men vi er kun i slutningen af januar, så vi har lige knap 11 måneder til at fikse det.”




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Produktion 2.0: Drift og sikkerhed når der går IT i OT

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

23. februar 2023 | Læs mere


MS Power Platform

Bliv inspireret til, hvordan du kan gribe mulighederne via Microsofts Power Platform og Power Apps gennem oplæg om og demonstrationer af, hvordan danske virksomheder anvender mulighederne. Eksempelvis ved at visualisere og dele data med Power BI, tilpasse, digitalisere workflows med Power Apps samt automatisere workflows mellem services med Power Automate.

28. februar 2023 | Læs mere


Customer Experience - sådan får du glade og loyale kunder

En dyb og relevant indsigt i dine kunders behov, ageren og navigeren er med til at skabe den bedste kundeoplevelse. Det kræver mange data, og det er afgørende at virksomhederne har det rette setup og viden om dataindsamling og dataanalyse. Deltag på dette semirnår og bliv klogere på de store aktuelle muligheder som data, software og ny innovation skaber inden for customer experience.

01. marts 2023 | Læs mere