Fusion af Nianet og GlobalConnect trækker ud på nu ottende måned: “Jeg har det forfærdeligt,” siger direktør

Gennemførelsen af fusionen af GlobalConnect og Nianet er fortsat uafklaret, selv om det otte måneder siden, at selskaberne indgik aftalen.

Artikel top billede

Fusionen af fiberselskaberne GlobalConnect og Nianet trækker ud på nu ottende måned, skriver Børsen, og det frustrerer Nianets administrerende direktør, Rasmus Helmich.

Han siger til avisen, at han har ‘det forfærdeligt som topchef i denne tid.’

"Som ledelse kan du godt holde organisationen hen i to til tre måneder. Man kan forklare, at vi er i en mellemperiode, men at der kommer en afklaring lige om lidt. Men da vi i efteråret er ude i femte og sjette måned, begynder det at blive alvor: Hvad med budgettet for næste år, strategien, skal vi satse på nye produkter, investere?" siger han til Børsen.

Hertil kommer, at de gode folk er begyndt at sive, mens Nianet har meget svært ved at tiltrække dygtige folk, da selskabets fremtid er uafklaret.

De to selskaber gav helt tilbage i juni hinanden håndslag på handelen.

Her blev det aftalt, at kapitalfonden EQT skulle købe Nianet af de 14 energiselskaber, som dengang ejede selskabet, og fusionere selskabet med GlobalConnect, som EQT også ejer.

Siden har processen ligget stille.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er nemlig på ottende måned ved at undersøge de konkurrencemæssige konsekvenser af fusionen, som vil skabe en regulær storspiller på det danske fibermarked.

Og i denne periode må køber og sælger ikke tale sammen, lægge planer og strategier eller lignende, men skal fortsat agere som to selvstændige selskaber.

Ifølge Børsen kan der gå flere måneder, inden der foreligger en afgørelse.

Læs også:

Derfor køber GlobalConnect konkurrenten Nianet: Går benhårdt efter at ramme TDC

Efter forrygende årsregnskab: Ejere sætter fiberselskabet Nianet til salg

GlobalConnects kæmpe-opkøb af Nianet skal nu granskes af konkurrencemyndighederne

Med GlobalConnects gigant-opkøb af Nianet går den vilde jagt på de danske erhvervskunder - kan TDC modstå presset?

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Capgemini Danmark A/S

Cloud Architect

Københavnsområdet

KMD A/S

Konsulent til KMD Health & Social

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Operations Engineer til drift af infrastruktur

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S