Atea skærer ned for mandskabet: Mere end seks procent af medarbejderstaben fjernet

Atea skal spare penge og skærer i mandskabet. Næsten 100 stillinger er blevet fjernet.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Pres på indtjeningen tvinger Atea til at skære i mandskabet.

Selskabet har i årets løb fjernet 98 stillinger, fremgår det af det netop offentliggjorte årsregnskab.

“For at forbedre profitabiliteten har Atea Danmark taget initiativ til at reducere driftsomkostningerne,” skriver Atea i regnskabet i kvartalsregnskabet, som du finder her.

Her skriver Atea, at selskabet i begyndelsen af andet kvartal ‘indførte ansættelsesstop for at reducere mandskabet og skære ned for omkostningerne.’

“Det har ført til, at det gennemsnitlige antal fuldtidsansatte medarbejdere i Q4 2017 var 6,2 procent lavere end i Q4 2016,” skriver Atea.

Det svarer til 98 fuldtidsstillinger i selskabet.

Omsat i kroner og øre betyder det, at Atea har reduceret omkostningerne med syv procent i fjerde kvartal 2017 i forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere.

Der er da også grund til reduktionen.

I den danske forretning er omsætningen i fjerde kvartal faldet med hele 8,1 procent i forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere. Omsætningen landede i kvartalet på 1,937 milliarder kroner.

Drifts-indtjeningen i den danske forretning (EBIT) er i kvartalet faldet med hele 21,7 procent til 84,5 millioner kroner fra 107 millioner et år tidligere.

Det fremgår desuden af regnksabet, at Ateas hardware-forretning dykker ret kraftigt. Her er omsætningen faldet med 16,3 procent.

Atea skriver i regnskabet, at faldet skyldes, at selskabet har solgt mindre udstyr til datacenter og ‘klient-relateret hardware.’

Til gengæld er der stor vækst på 19,3 procent i salget af software.

“Stigningen er baseret på større salg til den offentlige sektor,” hedder det.

Læs også: Morten Felding bruger ny ISO-certificering som skjold mod dårlig omtale af Atea: "Der er ingen andre i Danmark, der har den her certificering"

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job