Apple nupper over halvdelen af hele markedets smartphone-omsætning

Apple har knap 15 procent af det globale smartphonemarked, men stod for halvdelen af omsætningen i fjerde kvartal 2017.

Artikel top billede

Fjerde kvartal er hvert år en af Apples travleste perioder.

Det er i det kvartal, hvor Apple hvert år har lanceret en ny iPhone, der stadig står for størstedelen af selskabets omsætning.

Og selvom Apple kun har en markedsandel på et sted mellem 13 og 15 procent, så åd det californiske æble godt halvdelen af hele omsætningen på smartphone-området i fjerde kvartal af 2017 inklusiv under det vigtige julesalg, hvilket er ny rekord.

Det skriver analysehuset Stragegy Analytics.

Ifølge analysehuset hev Apple en omsætning på knap 61 milliarder dollar hjem - 362 milliarder kroner - alene i fjerde kvartal 2017, hvilket er syv gange højere end sin nærmeste konkurrent Samsung og svarer til 51 procent af den samlede smartphone-omsætning i perioden. 

Det kan blandt andet forklares med, at den gennemsnitlige salgspris for en iPhone er tre gange så høj som den gennemsnitlige markedspris for en smartphone.

Gennemsnitsprisen er dog generelt ved at stige. Samsungs gennemsnitlige salgspris for smartphones steg i 2017 21 procent til 254 dollar (1.500 kroner), hvilket hovedsageligt er på grund af en prisstigning på Samsungs Galaxy S-serie med lanceringen af S8 i 2017.

Læs også: Denne kinesiske smartphone-producent er pludselig fjerdestørst i verden: Her er Oppo (og selskabets hemmelighed)

Det ændrer dog stadig ikke på, at både Apple og Samsung i fremtiden vil blive presset af en stadig vækstende mobilindustri fra Kina med gigantiske Huawei i spidsen.

Også Nokia er på vej tilbage med et glimrende salg i fjerde kvartal 2017, hvor selskabet bag Nokia-brandet, HMD Global, solgte flere smartphones end Google, HTC, Sony og OnePlus tilsammen.

Læs mere her: Nokia er tilbage: Er nu større end OnePlus, HTC, Sony og Google tilsammen

Læs også: Test af Huawei Mate 10 Pro: Endnu en sikker vinder fra kineserne

Annonceindlæg fra Computerworld

Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil