NNIT om voldsomme anklager om aftalt spil: "Grundløse og udokumenterede påstande"

De seneste dage er NNIT blevet udsat for hård kritik i forbindelse med tildelingen af Sundhedsplatformen. Nu afviser NNIT selv alle anklager som "udokumenterede beskyldninger."

Artikel top billede

Det fyger om ørene på NNIT med beskyldninger.

I en række artikler i Politiken beskyldes virksomheden for, at der skulle have været ufine metoder i brug i forbindelse med tildelingen af leverandør til Sundhedsplatformen. 

Men de anklager tilbageviser NNIT fuldstændigt som "en række grundløse og udokumenterede påstande om NNIT’s rolle i udbuddet op til valget af leverandør til Sundhedsplatformen," skriver NNIT i en kommentar til Computerworld. 

Hos NNIT har man svært ved at genkende det billede, der tegnes af forløbet op til det store valg af en østdansk leverandør af en EPJ-løsning. 

"NNIT genkender ikke præsentationen af forløbet og afviser de udokumenterede beskyldninger," skriver virksomheden videre og henviser til, at klagen i sin tid blev behandlet af myndighederne: 

"NNIT nærer tillid til klagemyndighedernes grundige gennemgang og afvisning af påstandene, som hverken myndighederne eller klageren selv i øvrigt har fundet anledning til at gå videre med siden sagens afslutning.”

Hårde anklager

Anklagerne går på, at Epic/NNIT skulle være blevet valgt på trods af, at duoens løsning var omkring 200 millioner kroner dyrere end de andre leverandørers.

Læs mere om anklagerne her: Alvorlige anklager om valget af Sundhedsplatformen: Nu blander politikere sig i sagen

Regionerne skulle efter sigende have "drejet på vægten", så pris kom til at betyde mindre i udbuddet, hvilket skulle have givet Epic en fordel, da virksomhedens pris i sidste ende viste sig at være højere end konkurrenternes.

Derudover skulle Jan Kolds skifte fra Region Hovedstaden, hvor han tidligere var it-direktør, til NNIT have givet makkerparret en uretmæssigt konkurrencefordel.

Computerworld følger sagen løbende...

Læs mere om Sundhedsplatformen her: It-professor: Region bør seriøst overveje at droppe Sundhedsplatformen

Læs mere om Sundhedsplatformen her: Region Hovedstaden (gen)ansætter lægesekretærer efter Sundhedsplatformen: Lægerne bruger for meget tid ved computerne

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job