Foto: Lars Jacobsen

Mennesker i IT

publiceret: 12. marts 2018 kl. 15.24
På Cambridge spurgte man 80.000 mennesker om ting som "Har du haft en homoseksuel oplevelse?", "Har du været din kone eller din mand utro?", "Hvilket parti stemmer du på?" og så videre. 

Derefter spurgte man de nærmeste kollegaer til de adspurgte om det samme. De skulle regne ud, hvad vedkommende ville svare på spørgsmålene.

Man spurgte også de adspurgtes nærmeste venner - og også deres ægtefælle eller kæreste.

Endelig spurgte man Facebook. Det eneste, Facebook måtte gøre, var at bruge den viden, Facebook havde om, hvad de adspurgte havde liket. 

Resultat var, at hvis det nu var mig, så ville Facebook, efter jeg havde liket 10 ting, være bedre end mine kollegaer til at gætte personlige ting om mig. 

Og når jeg havde liket et eller andet på Facebook 150 gange, ville Facebook være bedre til det end min familie - og efter 350 likes kender Facebook mig faktisk bedre i den her slags spørgsmål end min kone. 

Det betyder, at vi i dag kan lave en helt personaliseret oplevelse.

Alligevel hænger de fleste firmaer fast i at have fem personas,  som de taler til. Tænk bare, hvis Spotify kun havde fem playlister?

Stephen Alstrup
Professor på Datalogisk Institut på Københavns Universitet, medstifter af den danske it-virksomhed Octoshape samt SupWiz




Flere mennesker i IT



mest debaterede artikler