Apple og Googles popularitet styrtdykker i USA - Amazon holder fast

Apple og Google dropper pludselig langt ned på listen over de mest populære varemærker på det amerikanske marked.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Apple og Google er pludselig droppet langt ned på en liste over populære varemærker, som Harris Poll Reputation Quotient udarbejder en gang om året med deltagelse af 26.000 amerikanerne.

Apple har ellers ligget højt på listen i årevis som et af USA’s mest populære varemærker. I fjor lå Apple på femtepladsen. I 2016 på andenpladsen.

Men nu er selskabet droppet helt ned på en 29. plads.

Det samme billede gør sig gældende for Google, der i fjor lå på en ottende-plads, men som nu er faldet ned på en 28. plads.

Ifølge Harris Poll Reputation Quotient er grunden til de markante fald klar: Hverken Apple eller Google har i årets løb forsømt at præsentere lige så mange ‘attention-grabbing’ produkter som i tidligere år.

“Man kan sige, at Google og Apple i øjeblikket er nede i en dal. Vi er ikke helt fremme ved selvkørende biler endnu. VI ser endnu ikke alle de ting, som kunstig intelligens kan,” lyder det fra direktør i firmaet, John Gerzema, skriver Reuters.

Mest populære

Mens Google og Apple således falder ned på listen, holder Amazon fast i førstepladsen.

Amazon har ifølge den pågældende undersøgelse været USA’s mest populære varemærke i de år og holder altså fast i denne position.

Ifølge Harris Poll Reputation Quotient skyldes det ikke mindst, at Amazon spiller en nærmest daglig rolle i mange amerikanernes liv - og selskabet udvider hele tiden, senest med købet af supermarkedskæden Whole Foods.

Også Tesla er på vej op. I fjor lå selskabet på en niendeplads. Nu er Tesla rykket op på en tredjeplads.

Grunden er ikke minds ejer og stifter Elon Musk, der om nogen er et varemærke i sig selv.

Facebook er også kravlet en smule op på listen, nemlig til en placering som nummer 51.

De 10 mest populære varemærker i USA er ifølge Harris Poll Reputation Quotient for tiden:

1: Amazon.

2: Wegmands Food Markets.

3: Tesla.

4: Chick-fil-A.

5: Walt Disney Company.

6: HEB Grocery Company.

7: United Parcel Service.

8: Publix Super Markets.

9: Patagonia.

10: Aldi Inc.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S