Artikel top billede

Derfor er Apples Siri sakket bagud i forhold til Google og Amazons tale-assistenter

Apples talestyrede assistent Siri vakte opsigt, da den blev lanceret. Men siden er den sakket bagud i forhold til Google og Amazons konkurrerende produkter. Hvad er der sket?

Apples tale-styrede, personlige assistent Siri var nærmest revolutionerende, da Apple præsenterede den med iPhone 4s i 2011.

Ingen andre smartphones havde noget lignende, og det vidste Apple.

Den splinternye teknologi lå godt i tråd med Apples historie med lancering af flere banebrydende produkter - også selv om Apple købte teknologien i 2010 og ikke udviklede den selv fra bunden.

Relativt hurtigt fulgte Google og Amazon med deres modsvar: Google Assistant og Alexa.

Og de har lagt afstand til Siri på dette vigtige område, der regnes for at blive et af de helt store og vigtige områder for teknologi-selskaberne i de kommende år - blandt andet med langt bedre integration, flere muligheder og features og bedre performance.

Det kan du læse mere om her: Apples HomePod ankommer sent til festen: Kan den blive Apples svar på fiaskoen Microsoft Zune?

Grund: Rod og ballade hos Apple.

Sådan lyder det i en artikel i The Information, der via syv anonyme Apple-kilder udruller fortællingen om, hvordan interne forhold i Apple fik udviklingen af Siri til at stagnere.

Ifølge avisen går Siris problemer faktisk helt tilbage til begyndelsen, hvor Apple besluttede at ‘proppe Siri ind i iPhone 4s inden teknologien var helt klar.’

Det udløste en intern debat i selskabet, som ifølge avisen stadig raser, om, hvorvidt Apple skal fortsætte med at lappe og reparere på et fra begyndelsen fejlbehæftet produkt eller om selskabet bør begynde helt forfra.

“Da Alexa blev lanceret [Amazons konkurrerende produkt, red] var det ‘rock solid’ fra dag et. Skal Siri nå til det punkt, er de næsten nødt til at lægge alt til side og begynde forfra,” siger en tidligere medarbejdere på Siri-projektet til The Information.

Ifølge avisen har Apples Siri-projekt desuden været forstyrret af utallige udskiftninger af chefer og managere samt af ustandselige magtkampe internt i organisationen.

De mange udskiftninger gjorde, at visionen for Siri forblev uklar. Blandt andet stoppede cheferne og visionærerne Scott Forstall og Richard Williamson efter en katastrofal lancering af Apple Maps i iOS 6, hedder det.

Mere populær end forventet

Avisen skriver, at Siri ret hurtigt efter lanceringen blev langt mere populær, end Apple egentlig havde forventet.

Det betød, at det væltede ind med requests, og back-enden kæmpede for at følge med belastningen, mens Siri-medarbejderne hos Apple kæmpede for at holde den bug-plagede og langt fra optimerede kode så frisk, at den kunne fungere i også stor skala.

Computerworlds amerikanske søstermedie, MacWorld, mener dog, at det lysner i horisonten for Apple og Siri.

MacWorld peger blandt andet på, at The Informations artikel bygger på syv tidligere medarbejdere, og at situationen i dag er en anden hos Apple.

Blandt andet har Apple overdraget ledelsen af Siri-udviklingen til Craig Federighi, som står for software engineering i modsætning til den tidligere ledelse, der stod for internet software and services.

“Med andre ord er Siri blevet flyttet fra Apples ‘maps and Apple music-guy til selskabets ‘MacOS and iOS-guy,” skriver vores søstermedie.

Dermed kan noget tyde på, at Apple er begyndt at tænke Siri mindre som en feature og mere som en central del af selskabets styresystem, hedder det.
Apple er på vej med iOS12, som meget vel vil rumme en række forbedringer og opgraderinger til Siri.

Læs også:

Kæmper om at komme ind i dit hjem: Priskrig raser mellem Amazon og Google - kommer Apple også med?

Analyse: Google, Microsoft, Apple og Amazon er midt i et hårdt et opgør om fremtidens digitale assistenter - og Amazon er langt foran

It-giganterne storsatser på stemme-løsninger - nu handler kapløbet (heldigvis) om at understøtte nye sprog




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere






Premium
Magtfuld stilling hos rengøringsgigant lokkede Erik Kaae væk fra it-branchen - men nu er han tilbage igen: "Jeg har savnet at arbejde i it-branchen"