EU på vej med nye regler: Apple, Google og Amazon skal tvinges til at give indblik i deres ranking-regler

EU arbejder på et nyt regelsæt, der sigter mod at tvinge de store online-platforme til at give indblik i, hvordan de ranker søgeresultater.

Artikel top billede

EU er i gang med at forberede et nyt regelsæt, der skal regulere den måde, hvorpå de store online-platforme arbejder med deres tusindvis af mindre underleverandører.

Konkret sigter det nye regelsæt mod at tvinge store onlineplatforme inden for søgninger (altså Google), app-store (altså Google og Apple) og e-handel (altså Amazon og eBay) til at give underleverandørerne og andre øget indblik i, hvordan de ranker og filtrerer søgeresultaterne på de store platforme.

Det er i dag nemlig i vid udstrækning uklart for underleverandørerne - som jo er dem, der fylder de store platforme op med varer - hvordan de får en god placering, når en mulig kunde søger på en vare, som de kan levere.

Det giver de store platforme en meget stor magt i forhold til de mindre underleverandører - som ligeledes kan blive fjernet, de-listet eller skubbet helt ned i bunden af søgelisterne.

Ifølge Reuters sigter EU-arbejdet mod at ‘adressere potentielt farlige handels-praksisser’ hos de store online-platforme.

Det ligger desuden i kortene, at der med reglerne skal etableres faste og anvendelige klage-ordninger for underleverandører, som ikke føler sig ordentligt behandlet.

De store selskaber kan have ‘overlegen forhandlingsstyrke over deres forretningspartnere, hvilket giver dem mulighed for at handle på en måde, der kan skade de virksomheder, der anvender dem,” hedder det i udkastet ifølge Reuters.

’Vigtigste parametre'

Ifølge udkastet vil EU således tvinge de online-platformene til på forhånd at specificere deres ‘vigtigste parametre i bestemmelsen af ranking-position.’

Det kan blandt andet inkludere ‘specifikke signaler, som er indarbejdet i algoritmer’ samt hvad der ligger til grund for eventuel justering af placeringerne eller degradering af de pågældende virksomheder, hedder det.

Det understreges dog, at EU ikke vil tvinge nogen af de store online-selskaber til at afsløre deres forretningsmæssigt afgørende algoritmer, som andre altså ikke skal have indblik.

De skal derimod alene tvinges til at levere beskrivelser af deres fremgangsmåde og de overordnede ting, som ligger til grund for, hvordan underleverandørerne indplaceres på listerne.

Eksempelvis skal de beskrive ‘hvordan og i hvor høj grad de relevante ranking-mekanismer inddrager kvaliteten af produktet og de tilbudte tjenester.’

EU vil også tvinge online-platformen til altid at give mindst 15 dages varsel på eventuelle ændringer i ‘terms and conditions,’ ligesom de skal tvinges til altid at give en individuel forklaring på årsagerne til, at en underleverandører blive delisted eller suspenderet.

Ifølge Reuters vil EU præsentere det nye regel-udkast til april. Dernæst skal udkastet gennem hele EU-møllen, inden det eventuelt vedtages som lov.

Læs også:

Der er ingen vej udenom: Google, Facebook og Amazon skal reguleres

EU går ind i Apples kæmpe-opkøb af europæisk musik-tjeneste: "Kan have væsentlig negativ indvirkning på konkurrencen i EU"

EU's milliardsag om Google Search afgjort: Men EU's afgørelse indeholder flere svagheder, så sagen er næppe slut

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Internal Account Manager

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S