EU går ind i Apples kæmpe-opkøb af europæisk musik-tjeneste: "Kan have væsentlig negativ indvirkning på konkurrencen i EU"

Apples kæmpe-opkøb af musik-tjenesten Shazam har vakt bekymring i mange lande. Nu går EU ind i sagen.

Artikel top billede

Det er et par måneder siden, at Apple og den britiske musiktjeneste Shazam gav hinanden håndslag på, at Apple skal købe tjenesten for 2,5 milliarder kroner.

Udsigten til at Apple overtager den britiske tjeneste har imidlertid gjort flere lande så bekymrede, at EU-Kommissionen nu går ind i sagen.

I sig selv er købet så lille, at EU ikke automatisk vil tage sagen på.

Men kommissionen har modtaget bekymrede henvendelser fra Østrig, Frankrig, Italien, Norge, Spanien og Sverige, der alle vil have EU til at granske handlen og dens konkurrence-mæssige konsekvenser for det europæiske musikmarked.

“Det er kommissionens opfattelse, at transaktionen kan have en væsentlig negativ indvirkning på konkurrencen i EU,” lyder det fra EU-Kommissionen i denne meddelelse.

Shazam og Apple har samarbejdet i mange år. Shazam-appen var faktisk en af de allerførste apps, som man kunne hente i Apples App Store i sin tid, og Shazam-teknologien anvendes også i Apples personlige assistent Siri.

Shazam er en slags kunstig intelligens, som anvendes til at genkende musik-numre, når de bliver afsplittet for smartphonen.

Perspektiverne i købet er enorme i en tid, hvor de store teknologi-selskaber Amazon, Apple og Google kæmper med næb og kløer om det stærkt voksende marked for home-assistenter.

Det kan du læse mere om her: Derfor vil Apple købe musik-appen Shazam for 2,5 milliarder kroner: Kan blive motor under Apples nye kæmpe-satsning.

EU har for tiden for alvor de store amerikanske teknologi-selskaber i søgelyset - både når det gælder deres forretningsmetoder samt deres skattekontruktioner.

Det kan du læse mere om her: EU-lande vil slå hårdt ned: Det skal være slut med tech-virksomheder, der ikke betaler skat

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil