Antallet rasler ned: Datatilsynet har gennemført blot 38 tilsyn i hele 2017

Antallet af tilsyn gennemført af Datatilsynet rasler ned. Tilsynet gennemførte i 2017 blot halvt så mange tilsyn som i 2015. Datatilsynet peger på EU's persondataforordning som årsagen.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Med færre en 80 dage til EU's nye persondataforordning træder i kraft, kæmper danske virksomheder hver dag for at blive klar.

Men det er ikke kun hos de danske virksomheder, at der dagligt kæmpes mere eller mindre fra skrivebord til skrivebord.

Også hos Datatilsynet bruger man ifølge tilsynet mange kræfter på at blive klar til skæringsdatoen i slutningen af maj.

Faktisk bruger man så mange kræfter, at det målbart går ud over antallet af tilsyn de seneste år.

Det skriver tilsynet i sin netop offentliggjorte årsrapport. 

"Som en konsekvens af de betydelige ressourcer, som tilsynet har brugt på at forberede, at EU’s databeskyttelsespakke finder fuldt ud anvendelse fra 25. maj 2018, har Datatilsynet i 2017 gennemført færre tilsyn, end hvad der har været tilfældet i de senere år," skriver tilsynet. 

Læs mere om GDPR her: Kun 80 dage til GDPR: Her er 10 ting, du skal have styr på - og de fem du skal prioritere højest

"Færre" kan man vidst roligt sige.

Faktisk er der tale om, at tilsynet i 2017 foretog knap halvt så mange tilsyn som blot to år tidligere.

Men det har hele tiden været planen. Tallene fremgår klart af tilsynets egen rapport for sidste år.  

"Datatilsynet foretog således 69 tilsyn i 2015 og 51 tilsyn i 2016. Datatilsynet har i 2017 gennemført 38 tilsyn, herunder 15 tilsyn med fokus på supermarkeders tv-overvågning, hvormed målsætningen om i 2017 at gennemføre mindst 35 planlagte tilsyn, herunder et antal med fokus på tv-overvågning, er nået."

Læs mere om GDPR her: Sådan kommer Cabinn i mål med GDPR uden at bruge en krone på konsulenter: “Vi når det måske ikke til 25. maj - men så et par dage efter”

Ny strategi på vej

En af de opgaver, som man knokler med hos Datatilsynet, er opgaven med at finde ud af, hvordan man selv bliver parat til, at de nye regler træder i kraft i slutningen af maj. 

Læs mere om GDPR her: Overblik: Her har du gode råd til GDPR-slutspurten frem mod 25. maj

Datatilsynet kommer nemlig til at spille en helt central rolle i det fremtidige arbejde med persondataforordningen.

Derfor arbejder man også på at udarbejde en decideret plan over, hvad man egentlig skal foretage sig i tiden efter den for mange intimiderende skæringsdato senere på året. 

"Ud over at følge de sidste forhandlinger af lovforslaget i Folketinget tæt, forventer Datatilsynet i de første måneder af 2018 at skulle bruge betydelige ressourcer på internt at sikre, at vi som tilsynsmyndighed kan håndtere de mange nye opgaver, som følger af det nye retsgrundlag. Datatilsynet skal også have udarbejdet en ny tilsynsstrategi," skriver tilsynet i sin rapport. 

Læs mere om GDPR her: To måneder til GDPR: Sådan skal du forholde dig, hvis du outsourcer til lande uden for EU

Strategien er altså efter sigende under udarbejdning, men det fremgår ikke af rapporten, hvad den nye strategi kommer til at indeholde.

Det er derfor heller ikke klart, hvorvidt den nye strategi betyder, at Datatilsynet skruer op eller ned for antallet af tilsyn, når først de nye regler træder i kraft.   

Læs mere her: Dansk Erhverv bliver kimet ned af nervøse virksomheder 79 dage før GDPR: "Der er nogen, der har tænkt, at det berører nok ikke os, men nu er det gået op for dem, at ingen kan sige sig fri"

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil