Waoo skovler nye kunder ind men fortsætter med at tabe millioner af kroner: Egenkapitalen halveret

Bredbånds-selskabet Waao skovler nye kunder ind, men fortsætter med at tabe penge. Selskabet sigter nu efter et lille overskud i 2018. "Det er et yderst tilfredsstillende resultat på et meget svært, mættet marked, som vi kun kan være stolte over," lyder det fra direktøren.

Artikel top billede

Det vælter ind med kunder til tv- og bredbåndsselskabet Waoo, der da også trods et milliontab leverer et resultat langt bedre end forventet.

Det viser selskabets netop offentliggjorte regnskab, hvor omsætningen er helt stabil på 448 millioner kroner, hvilket er nøjagtigt det samme som i 2016.

Waoo kommer ud af 2017 med et underskud på 11,8 millioner kroner efter at have tabt 16,8 millioner kroner i 2016.

Det er væsentligt bedre end forventet. Waao havde nemlig forventet et underskud på op mod 25 millioner kroner i 2017.

Selv peger Waoo på, at selskabet har ‘haft højere aktivitet end forventet,’ ligesom det har effektiviseret på ‘den tekniske struktur.’

Mens underskuddet således er mindre end forventet, har året kostet dyrt på egenkapitalen, som er blevet mere end halveret i årets løb. Waao forventer dog, at egenkapitalen bliver retableret i årets løb.

Kundefremgang

Til gengæld fortsætter kunderne med at strømme til. Waoo meddeler, at der i 2017 var en kundetilgang med 40.000 nye bredbåndskunder og 10.000 flere tv-kunder end året før.

Ifølge selskabet kom der faktisk 80.000 nye kunder til. Men samtidig opsagde 40.000 eksisterende kunder deres aftaler.

Selskabet opererer i det, som det selv kalder for et ‘mættet marked.’ Det betyder, at selskabet sigter mod at tiltrække danskere, der allerede er kunder hos konkurrerende selskaber.

“Det er et yderst tilfredsstillende resultat på et meget svært, mættet marked, som vi kun kan være stolte over. Det viser, at vores produkter og priser er konkurrencedygtige, og at vi tilbyder det, som kunderne efterspørger,” lyder det fra direktør Jørgen Stensgaard.

Han peger på, at Waao har haft fokus på at sænke omkostningerne.

“Samtidig har vi levet op til vores erklærede mål om at være først med de nyeste produkter og tjenester inden for fiberbredbånd og TV. Det er vi lykkedes med, og resultatet er både flere kunder og bedre indtjening,” meddeler han.

Waao er ejet af en række energi- og fibernetselskaber, og ejerstrukturen har ændret sig en del over årene.

Selskabet har historisk kørt ret konstant med underskud, da dets omsætning som såkaldt omkostningsselskab historisk har været baseret på afregningspriser ud mod ejerne og ikke på direkte indtjening.

Det kommer til at ændre sig nu, lyder det fra Waao.

“Ledelsen forventer, at selskabets resultat for 2018 vil ligge i et interval mellem nul-fem millioner kroner i overskud,” lyder det fra Waoo.

Læs også: 

Danske elselskaber udfordrer TDC i kernemarked - men det bliver svært at tjene penge

Få overblikket: Vidt forskellige resultater hos danske fiberselskaber - flere kæmper med blodrøde bundlinjer

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S