Artikel top billede

Waoo skovler nye kunder ind men fortsætter med at tabe millioner af kroner: Egenkapitalen halveret

Bredbånds-selskabet Waao skovler nye kunder ind, men fortsætter med at tabe penge. Selskabet sigter nu efter et lille overskud i 2018. "Det er et yderst tilfredsstillende resultat på et meget svært, mættet marked, som vi kun kan være stolte over," lyder det fra direktøren.

Det vælter ind med kunder til tv- og bredbåndsselskabet Waoo, der da også trods et milliontab leverer et resultat langt bedre end forventet.

Det viser selskabets netop offentliggjorte regnskab, hvor omsætningen er helt stabil på 448 millioner kroner, hvilket er nøjagtigt det samme som i 2016.

Waoo kommer ud af 2017 med et underskud på 11,8 millioner kroner efter at have tabt 16,8 millioner kroner i 2016.

Det er væsentligt bedre end forventet. Waao havde nemlig forventet et underskud på op mod 25 millioner kroner i 2017.

Selv peger Waoo på, at selskabet har ‘haft højere aktivitet end forventet,’ ligesom det har effektiviseret på ‘den tekniske struktur.’

Mens underskuddet således er mindre end forventet, har året kostet dyrt på egenkapitalen, som er blevet mere end halveret i årets løb. Waao forventer dog, at egenkapitalen bliver retableret i årets løb.

Kundefremgang

Til gengæld fortsætter kunderne med at strømme til. Waoo meddeler, at der i 2017 var en kundetilgang med 40.000 nye bredbåndskunder og 10.000 flere tv-kunder end året før.

Ifølge selskabet kom der faktisk 80.000 nye kunder til. Men samtidig opsagde 40.000 eksisterende kunder deres aftaler.

Selskabet opererer i det, som det selv kalder for et ‘mættet marked.’ Det betyder, at selskabet sigter mod at tiltrække danskere, der allerede er kunder hos konkurrerende selskaber.

“Det er et yderst tilfredsstillende resultat på et meget svært, mættet marked, som vi kun kan være stolte over. Det viser, at vores produkter og priser er konkurrencedygtige, og at vi tilbyder det, som kunderne efterspørger,” lyder det fra direktør Jørgen Stensgaard.

Han peger på, at Waao har haft fokus på at sænke omkostningerne.

“Samtidig har vi levet op til vores erklærede mål om at være først med de nyeste produkter og tjenester inden for fiberbredbånd og TV. Det er vi lykkedes med, og resultatet er både flere kunder og bedre indtjening,” meddeler han.

Waao er ejet af en række energi- og fibernetselskaber, og ejerstrukturen har ændret sig en del over årene.

Selskabet har historisk kørt ret konstant med underskud, da dets omsætning som såkaldt omkostningsselskab historisk har været baseret på afregningspriser ud mod ejerne og ikke på direkte indtjening.

Det kommer til at ændre sig nu, lyder det fra Waao.

“Ledelsen forventer, at selskabets resultat for 2018 vil ligge i et interval mellem nul-fem millioner kroner i overskud,” lyder det fra Waoo.

Læs også: 

Danske elselskaber udfordrer TDC i kernemarked - men det bliver svært at tjene penge

Få overblikket: Vidt forskellige resultater hos danske fiberselskaber - flere kæmper med blodrøde bundlinjer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere