Masser af danske virksomheder kan være ramt af russisk hackerangreb: "Der venter et stort efterforskningsarbejde for alle, der er påvirket af det her"

Interview: Rusland beskyldes at stå bag et stort cyberangreb, og Danmark er sandsynligvis også ramt. "Det er tæt på usandsynligt, at der ikke har været routere og switches herhjemme, som er blevet kompromitteret," fastslår sikkerhedsekspert Peter Kruse. Se her, hvad du bør gøre nu.

Premium Kun for abonnenter

Det får du i artiklen

  • Info om hvem angrebet er målrettet imod
  • Hvorfor switches og routere er sårbare
  • Hvilke forskellige tiltag, man kan anvende og implementere i sit netværk
694
3:30 min
Danske virksomheder og internetudbydere er efter alt at dømme også ramt af det massive cyberangreb, som USA og Storbritannien beskylder Rusland for at stå bag.

Det kan du læse mere om her: Kæmpe-cyberangreb afsløret: Millioner af computere hacket - pilen peger (igen) mod Rusland

Så klar er meldingen fra it-sikkerhedsekspert Peter Kruse, der er partner i it-sikkerhedsfirmaet CSIS.

"Det er tæt på usandsynligt, at der ikke har været routere og switches herhjemme, som er blevet kompromitteret i den her kampagne," siger Peter Kruse.

Vil du gerne læse resten? Bliv abonnent

Hvad er Computerworld Premium? Se gratis artikel her

Allerede abonnent?

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Prøv Premium i en måned

19,-

eksklusiv moms

Køb nu
1 måned 195,-
12 måneder 1.795,-

Første måned koster 19 kroner. Herefter er prisen 195 kroner pr. måned. Alle priser er eksl. moms. Med moms er prisen hhv. 23,75 kroner for første måned og herefter 243,75 kroner pr. måned samt 2.243,75 kroner for 12 måneder. Automatisk fornyelse af abonnement.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Sådan afgør Lyngby Taarbæk Kommune valget mellem Schultz og KMD: "Der er ingen tvivl om, at det vil være allernemmest bare at blive hos KMD"

0 Premium-indhold

KMD opsiger aftale om stort it-system med Lyngby-Taarbæk kommune tre måneder før tid: Skal have nyt it-system klar til nytår

0 Premium-indhold

Alle vil være agile men kun få har succes: Sådan begynder du omstillingen

0 Premium-indhold

KMD tippede Tech Mahindra om opsigelse af tryghedsaftaler

0 Premium-indhold

Tech Mahindra opsagde tryghedsaftaler for kommende IBM-ansatte syv uger efter KMD: Fra nytår forsvinder 10 måneders fratrædelsesperiode


Premium
Sådan afgør Lyngby Taarbæk Kommune valget mellem Schultz og KMD: "Der er ingen tvivl om, at det vil være allernemmest bare at blive hos KMD"
Interview: Kampen om at levere det nye fagsystem til Lyngby Taarbæk Kommunes jobcenter står mellem Schultz og KMD, efter KMD har opsagt den nuværende kontrakt tre måneder før tid. Læs her hvordan Lyngby Taarbæk Kommune beslutter sig for, hvilket af de to nye systemer kommunen skal bruge fra årsskiftet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
It-fagforbund rasler med sablerne over for IBM: Kræver overenskomst til 300 fyringstruede KMD-medarbejdere
It-fagforbundene Prosa og HK kræver nu, at de 300 fyringstruede KMD-medarbejdere, der den 1. oktober bliver virksomhedsoverdraget til IBM, bliver sikret med en overenskomst. Hvis kravene ikke bliver efterkommet, kan det ende med en faglig tvist, lyder det fra Prosa.
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.