Masser af danske virksomheder kan være ramt af russisk hackerangreb: "Der venter et stort efterforskningsarbejde for alle, der er påvirket af det her"

Interview: Rusland beskyldes at stå bag et stort cyberangreb, og Danmark er sandsynligvis også ramt. "Det er tæt på usandsynligt, at der ikke har været routere og switches herhjemme, som er blevet kompromitteret," fastslår sikkerhedsekspert Peter Kruse. Se her, hvad du bør gøre nu.

Premium Kun for abonnenter

Det får du i artiklen

  • Info om hvem angrebet er målrettet imod
  • Hvorfor switches og routere er sårbare
  • Hvilke forskellige tiltag, man kan anvende og implementere i sit netværk
694
3:30 min
Danske virksomheder og internetudbydere er efter alt at dømme også ramt af det massive cyberangreb, som USA og Storbritannien beskylder Rusland for at stå bag.

Det kan du læse mere om her: Kæmpe-cyberangreb afsløret: Millioner af computere hacket - pilen peger (igen) mod Rusland

Så klar er meldingen fra it-sikkerhedsekspert Peter Kruse, der er partner i it-sikkerhedsfirmaet CSIS.

"Det er tæt på usandsynligt, at der ikke har været routere og switches herhjemme, som er blevet kompromitteret i den her kampagne," siger Peter Kruse.

Vil du gerne læse resten? Bliv abonnent

Hvad er Computerworld Premium? Se gratis artikel her

Allerede abonnent?

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Prøv Premium i en måned

19,-

eksklusiv moms

Køb nu
1 måned 195,-
12 måneder 1.795,-

Første måned koster 19 kroner. Herefter er prisen 195 kroner pr. måned. Alle priser er eksl. moms. Med moms er prisen hhv. 23,75 kroner for første måned og herefter 243,75 kroner pr. måned samt 2.243,75 kroner for 12 måneder. Automatisk fornyelse af abonnement.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Computerfans' paradis kæmper for livet: Nye nørder har indtaget Tokyos elektriske kvarter

0 Premium-indhold

Derfor sidder Microsoft tungt på det danske cloud-marked: Banker de andre leverandører med længder

0 Premium-indhold

Bankdata har ansat 59 specialister på et år: Det har været relativt nemt

0 Premium-indhold

CIO Kristian Hjort-Madsen har spredt PFA's it ud i alle mulige retninger for at få mere kog i gryden: "Jeg tror simpelthen ikke på, at vi it-folk tænker visionært nok"

0 Premium-indhold

Dansk Fujitsu-chef er på sin første tur til Japan: "Man skal være lidt opmærksom, inden man begynder at blive for morsom"


Premium
Computerfans' paradis kæmper for livet: Nye nørder har indtaget Tokyos elektriske kvarter
Reportage: Tag med til Akihabara, der har været kendt som Tokyos elektriske bydel. Kvarterets gamle omdømme er under pres. De gamle boder med komponenter til selvbyggerne er kommet kraftigt i undertal, mens de nye nørder er rykket ind.
Computerworld
SSD står overfor et stort teknologisk spring: Nu kommer næste generation - og den er stærkt forbedret
SSD-diske står overfor et af de store teknologiske spring med udviklingen af næste generations teknologi.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Vil strejkende it-folk kunne lægge hele Statens It ned? "Det har vi ingen kommentarer til," lyder den kryptiske melding fra Statens It
50 it-medarbejdere hos Statens It truer med at nedlægge arbejdet i sympatistrejke. Vil det betyde, at Statens It går ned?
Statens It nægter at svare.
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.