Lars Jacobsen, Computerworlds chefredaktør, Torben Ruberg, fhv. CIO hos Falck og Kræn Østergaard Nielsen, CTO, CFO og ansvarlig for koncernens strategikontor hos Coop.

Amazon, nye indkøbsvaner og nye ideer driver kæmpe-transformation i Coop - hør hvordan i Tech fra Toppen

Tech fra Toppen: Coops CTO har holdt guldbryllup for firmaets mainframe, omorganiseret it-afdelingen og været flyttet ud til en almindelig familie i Gladsaxe. Alt sammen for at gøre Coop bedre rustet til fremtiden. Hør mere om hans strategi her.

Amazon er (endnu) ikke til stede på det danske marked.

Men alligevel har den amerikanske gigants lancering af det fuld-automatiske supermarked Amazon Go i den amerikanske by Seattle givet genlyd i den danske detailbranche.

For mens vores søgning er domineret af Google og vores kommunikation er overtaget – og overvåges - af Facebook så er vi danskeres indkøbsvaner stadig klassisk analoge.

Lidt endnu, for med abonnementsmodeller, internationale spillere som Amazon og rene digitale tjenester som Nemlig.com kan der være store ændringer på vej.

Hos Coop siger CTO, CFO og ansvarlig for koncernens strategikontor Kræn Østergaard Nielsen at "løsningen er ikke at gå head-to-head med Amazon.”

Men hvad er løsningen så? Det har Kræn Østergaard Nielsen et bud på i podcasten som du kan høre herunder eller finde på iTunes eller RSS.

Kræn Østergaard Nielsen er gæst i denne femte episode af podcasten Tech fra Toppen, en podcast fra Computerworld om ledelse, teknologi og forretning.

I dette afsnit kan du derfor høre mere om:
  • Hovedtrækkene i Coops digitale strategi.
  • Hvordan Kræn Østergaard Nielsen flyttede ind hos en typisk dansk familie for at lære dens indkøbsvaner at kende.
  • Forsøgene i udvalgte butikker med at kunne skanne og betale med sin mobiltelefon - og dermed hoppe køen over.
  • Omorganiseringen fra Coop IT til den nye enhed Coop Teknologi - og etableringen af en ekstern lokation på en gård, hvor de digitale eksperimenter er i fokus.
  • Hvordan det er at holde guldbryllup for sin mainframe for at fejre de folk, som har skabt grundlaget for forretningen. Men også for at markere, at det er tid til en ny teknologi.
Lyt til Tech fra Toppen-indslaget for at få en lang grundigere gennemgang af strategien, erfaringerne og Coops digitale planer.

Du kan abonnere på Tech fra Toppen på iTunes (link) eller RSS (link)

Husk: Vi hører meget gerne, hvad du syntes om den konkrete episode og/eller modtager forslag til spørgsmål og ideer til kommende episoder. Så tøv ikke med at sende en mail til lja@cw.dk med din feedback eller din ide.

Lyt til mere: Du kan finde alle episoder af podcasten her




Premium
Pengene vælter ud af DXC Technology: Har på et år tabt mere end 700 millioner kroner på den danske forretning
DXC Technology Danmark kommer ud af seneste regnskabsår med et underskud på 728 millioner kroner. Det er en fordobling i forhold til året før. Samtidig hæver selskabet omsætningen med 40 procent. DXC har tabt 2,5 milliarder kroner i Danmark på blot fem år.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.