Artikel top billede

Lars Jacobsen, Computerworlds chefredaktør, Torben Ruberg, fhv. CIO hos Falck og Kræn Østergaard Nielsen, CTO, CFO og ansvarlig for koncernens strategikontor hos Coop. (Foto: Lars Jacobsen)

Amazon, nye indkøbsvaner og nye ideer driver kæmpe-transformation i Coop - hør hvordan i Tech fra Toppen

Tech fra Toppen: Coops CTO har holdt guldbryllup for firmaets mainframe, omorganiseret it-afdelingen og været flyttet ud til en almindelig familie i Gladsaxe. Alt sammen for at gøre Coop bedre rustet til fremtiden. Hør mere om hans strategi her.

Amazon er (endnu) ikke til stede på det danske marked.

Men alligevel har den amerikanske gigants lancering af det fuld-automatiske supermarked Amazon Go i den amerikanske by Seattle givet genlyd i den danske detailbranche.

For mens vores søgning er domineret af Google og vores kommunikation er overtaget – og overvåges - af Facebook så er vi danskeres indkøbsvaner stadig klassisk analoge.

Lidt endnu, for med abonnementsmodeller, internationale spillere som Amazon og rene digitale tjenester som Nemlig.com kan der være store ændringer på vej.

Hos Coop siger CTO, CFO og ansvarlig for koncernens strategikontor Kræn Østergaard Nielsen at "løsningen er ikke at gå head-to-head med Amazon.”

Men hvad er løsningen så? Det har Kræn Østergaard Nielsen et bud på i podcasten som du kan høre herunder eller finde på iTunes eller RSS.

Kræn Østergaard Nielsen er gæst i denne femte episode af podcasten Tech fra Toppen, en podcast fra Computerworld om ledelse, teknologi og forretning.

I dette afsnit kan du derfor høre mere om:

  • Hovedtrækkene i Coops digitale strategi.
  • Hvordan Kræn Østergaard Nielsen flyttede ind hos en typisk dansk familie for at lære dens indkøbsvaner at kende.
  • Forsøgene i udvalgte butikker med at kunne skanne og betale med sin mobiltelefon - og dermed hoppe køen over.
  • Omorganiseringen fra Coop IT til den nye enhed Coop Teknologi - og etableringen af en ekstern lokation på en gård, hvor de digitale eksperimenter er i fokus.
  • Hvordan det er at holde guldbryllup for sin mainframe for at fejre de folk, som har skabt grundlaget for forretningen. Men også for at markere, at det er tid til en ny teknologi.

Lyt til Tech fra Toppen-indslaget for at få en lang grundigere gennemgang af strategien, erfaringerne og Coops digitale planer.

Du kan abonnere på Tech fra Toppen på iTunes (link) eller RSS (link)

Husk: Vi hører meget gerne, hvad du syntes om den konkrete episode og/eller modtager forslag til spørgsmål og ideer til kommende episoder. Så tøv ikke med at sende en mail til lja@cw.dk med din feedback eller din ide.

Lyt til mere: Du kan finde alle episoder af podcasten her