Facebook pønser på ny datingservice

Facebook vil ind på datingmarkedet med ny service, der skal gøre det lettere for singler at møde hinanden. Og singler er der nok af på Facebook.

Artikel top billede

Mark Zuckerberg kom forleden med den noget overraskende melding, at Facebook nu vil gå ind på online-datingmarkedet.

"Der er 200 millioner mennesker på Facebook, der betegner sig selv som single," sagde Mark Zuckerberg, CEO hos Facebook, på virksomhedens årlig udviklerkonference, F8.

"Så der er helt klart noget at gøre her," fortsatte han.

Mark Zuckerberg gjorde det klart, at servicen ikke er tiltænkt hurtige stævnemøder - "totally opt-in" and "not for hook-ups," - sagde han blandt andet.

Ifølge Facebook vil servicen ikke forbinde personer, der allerede er venner på det sociale medie.

Læs også: Dette kan Tinders enorme succes lære os om innovation

Sådan fungerer den

Dating-funktionen er et nyt produkt, der snart kommer til selskabets mobilapp.

Den nye løsning virker ved, at man fra sin Facebook-app kan trykke på et lille hjerte.

Derefter kommer man ind i det, Facebook kalder dit "dating home". Herfra kan brugeren sætte sin datingprofil op - en profil, som andre Facebook-venner altså ikke skulle kunne se.

Som bruger kan man nu browse igennem begivenheder og grupper, som interesserer én.

Vælger man en begivenhed eller gruppe, kan man se, hvem der ellers deltager, og man kan begynde at lure de andre Facebookeres datingprofiler igennem og - hvis man føler sig rigtig i stødet - starte en privat samtale.

"Den efterligner den måde, folk faktisk dater på, hvilket typisk er til en begivenhed og igennem de institutioner, de er knyttet til," sagde Chris Cox, Facebooks chief product officer under sin keynote.

Læs også: Facebook-nedbrud river populære Tinder med i faldet

Facebook oplyser, at datingsamtalerne som en sikkerhedsfunktion kun vil være 'text only'. Samtaler vil desuden være afskåret fra Facebook Messenger og WhatsApp.

Der blev ikke givet nogen tidshorisont for, hvornår Facebook-brugere kan kaste sig ud i det nye virtuelle dating-univers.

Læs også: Dansk it-rigmand bag Dating.dk køber mangeårige partnere ud for formue: Overtager hele selskabet sammen med sin far

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S