Facebook pønser på ny datingservice

Facebook vil ind på datingmarkedet med ny service, der skal gøre det lettere for singler at møde hinanden. Og singler er der nok af på Facebook.

Artikel top billede

Mark Zuckerberg kom forleden med den noget overraskende melding, at Facebook nu vil gå ind på online-datingmarkedet.

"Der er 200 millioner mennesker på Facebook, der betegner sig selv som single," sagde Mark Zuckerberg, CEO hos Facebook, på virksomhedens årlig udviklerkonference, F8.

"Så der er helt klart noget at gøre her," fortsatte han.

Mark Zuckerberg gjorde det klart, at servicen ikke er tiltænkt hurtige stævnemøder - "totally opt-in" and "not for hook-ups," - sagde han blandt andet.

Ifølge Facebook vil servicen ikke forbinde personer, der allerede er venner på det sociale medie.

Læs også: Dette kan Tinders enorme succes lære os om innovation

Sådan fungerer den

Dating-funktionen er et nyt produkt, der snart kommer til selskabets mobilapp.

Den nye løsning virker ved, at man fra sin Facebook-app kan trykke på et lille hjerte.

Derefter kommer man ind i det, Facebook kalder dit "dating home". Herfra kan brugeren sætte sin datingprofil op - en profil, som andre Facebook-venner altså ikke skulle kunne se.

Som bruger kan man nu browse igennem begivenheder og grupper, som interesserer én.

Vælger man en begivenhed eller gruppe, kan man se, hvem der ellers deltager, og man kan begynde at lure de andre Facebookeres datingprofiler igennem og - hvis man føler sig rigtig i stødet - starte en privat samtale.

"Den efterligner den måde, folk faktisk dater på, hvilket typisk er til en begivenhed og igennem de institutioner, de er knyttet til," sagde Chris Cox, Facebooks chief product officer under sin keynote.

Læs også: Facebook-nedbrud river populære Tinder med i faldet

Facebook oplyser, at datingsamtalerne som en sikkerhedsfunktion kun vil være 'text only'. Samtaler vil desuden være afskåret fra Facebook Messenger og WhatsApp.

Der blev ikke givet nogen tidshorisont for, hvornår Facebook-brugere kan kaste sig ud i det nye virtuelle dating-univers.

Læs også: Dansk it-rigmand bag Dating.dk køber mangeårige partnere ud for formue: Overtager hele selskabet sammen med sin far

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly