Milliardforvalter advarer mod at investere i Amazon, Netflix og Facebook: "Guld kan blive for dyrt"

Facebook, Amazon og Netflix har haft massiv vækst i de seneste år, men er ikke gode nok til at tjene penge. Derfor er virksomhederne alt for høj prissat, ifølge Kurt Kara, aktiechef i Maj Invest.

Artikel top billede

Pas på og tænk dig om, hvis du overvejer at investere i verdens førende teknologiselskaber!

En række af verdens mest værdifulde selskaber er nemlig prissat forkert på aktiemarkedet.

Sådan lyder advarslen fra Kurt Kara, aktiechef i Maj Invest, i Børsen.

Investoren, der forvalter et tocifret milliardbeløb for institutionelle investorer fra ind- og udland, drager paralleller til tendenserne før it-boblen, og det er især selskaber som Facebook, Amazon, Tesla, Netflix, Alibaba, Spotify og Snapchat, der har en skæv prissætning, ifølge Kura Kara.

Derfor maner han til besindighed blandt investorerne.

"Guld kan blive for dyrt. Vi siger ikke, at de her selskaber er lavet af skrotmetal. Vi siger, at de er gyldne, men de er prissat som diamanter," siger Kurt Kara til Børsen.

Læs også: Amazons kæmpe cloud-forretning åbner i Danmark: Her er selskabets planer med AWS i Danmark

Fælles kendetegn

De fremhævede selskaber udgør til sammen op imod 10 procent af det store amerikanske aktieindeks S&P 500.

Derudover har selskaberne det fælles kendetegn, at det er virksomheder, som har opfundet nye teknologier.

Desuden er flere i aktierne braget i vejret henover det seneste års tid.

Kritisk over for manglende evne til at tjene penge

Kurt Karas advarsel til investorerne bunder især i selskabernes manglende evne til at få den øgede omsætning til at dryppe ned på bundlinjen.

"Amazon, Tesla og Netflix er rigtig gode til at tage kontanter og lave det om til vækst, men de mangler at vise os, at de kan lave væksten om til kontanter igen," siger han til Børsen og tilføjer:

"Amazon er verdens næststørste selskab, men har et overskud på niveau med Danske Bank. Prøv at tænke over det."

Læs også: Mægtige AWS buldrer ind i Danmark: Cloud-krigen er på trapperne - det kommer den til at betyde for dig

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Netcompany A/S

Test Consultant

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Business Cloud Engineer

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Sektionsleder til DevOps i PET

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S