Milliardforvalter advarer mod at investere i Amazon, Netflix og Facebook: "Guld kan blive for dyrt"

Facebook, Amazon og Netflix har haft massiv vækst i de seneste år, men er ikke gode nok til at tjene penge. Derfor er virksomhederne alt for høj prissat, ifølge Kurt Kara, aktiechef i Maj Invest.

Artikel top billede

Pas på og tænk dig om, hvis du overvejer at investere i verdens førende teknologiselskaber!

En række af verdens mest værdifulde selskaber er nemlig prissat forkert på aktiemarkedet.

Sådan lyder advarslen fra Kurt Kara, aktiechef i Maj Invest, i Børsen.

Investoren, der forvalter et tocifret milliardbeløb for institutionelle investorer fra ind- og udland, drager paralleller til tendenserne før it-boblen, og det er især selskaber som Facebook, Amazon, Tesla, Netflix, Alibaba, Spotify og Snapchat, der har en skæv prissætning, ifølge Kura Kara.

Derfor maner han til besindighed blandt investorerne.

"Guld kan blive for dyrt. Vi siger ikke, at de her selskaber er lavet af skrotmetal. Vi siger, at de er gyldne, men de er prissat som diamanter," siger Kurt Kara til Børsen.

Læs også: Amazons kæmpe cloud-forretning åbner i Danmark: Her er selskabets planer med AWS i Danmark

Fælles kendetegn

De fremhævede selskaber udgør til sammen op imod 10 procent af det store amerikanske aktieindeks S&P 500.

Derudover har selskaberne det fælles kendetegn, at det er virksomheder, som har opfundet nye teknologier.

Desuden er flere i aktierne braget i vejret henover det seneste års tid.

Kritisk over for manglende evne til at tjene penge

Kurt Karas advarsel til investorerne bunder især i selskabernes manglende evne til at få den øgede omsætning til at dryppe ned på bundlinjen.

"Amazon, Tesla og Netflix er rigtig gode til at tage kontanter og lave det om til vækst, men de mangler at vise os, at de kan lave væksten om til kontanter igen," siger han til Børsen og tilføjer:

"Amazon er verdens næststørste selskab, men har et overskud på niveau med Danske Bank. Prøv at tænke over det."

Læs også: Mægtige AWS buldrer ind i Danmark: Cloud-krigen er på trapperne - det kommer den til at betyde for dig

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S