Artikel top billede

Klart krav fra IBM: Stop GDPR i USA

Mere end 100 ledere fra IBM agter i denne uge at troppe op på Capitol Hill med en klar besked til de amerikanske politikere om at sætte en stopper for GDPR i USA.

Mere end 100 IBM-folk fra ledelseslaget skal i denne uge mødes med politikere fra den amerikanske kongres.

De kommer til at fremføre en skarp kritik og opfordring til ikke at gå med på den europæiske GDPR-vogn.

"GDPR virker måske for Europa, men det betyder ikke, at den skal blive en global standard," udtaler Christopher Padilla, vide president of government and regulatory affairs hos IBM i et interview til Bloomberg.

Over den seneste tid har der blandt andet fra Facebooks stifter og direktør, Mark Zuckerberg, været udmeldinger om at se mod den europæiske model i forhold til beskyttelse af data.

Han har blandt andet slået på, at den skal bruges som standard for Facebook-brugere i hele verden.

Den vej ønsker IBM imidlertid ikke at gå.

Læs også: Overblik: Her har du gode råd til GDPR-slutspurten frem mod 25. maj

"Skræddersyet til amerikansk behov"

GDPR, der blandt andet pålægger strengere regler for, hvordan data indsamles og anvendes, og som kan betyde store bøder, er ikke den rigtige vej at gå i forhold til en amerikansk persondatalov.

På IBM's hjemmeside finder man The Big Blues officielle holdning til spørgsmålet i blogposten 'An American Approach to Data Privacy', udformet af Christopher Padilla.

Han skriver blandt andet, at der ikke findes en "one-size-fits-all" i forhold til privacy.

"Hvad der virker for et land eller en region, virker ikke nødvendigvis for andre," skriver han og peger især på, at GDPR ikke virker for USA.

I stedet mener han og IBM, at USA bør forfølge en anden model, der udvikles mellem det offentlige og private.

"I stedet for et regeringsmandat, mener vi, at en kollektiv offentlig-privat tilgang, ledet af industrien sammen med regeringen, er den bedst mulige måde at udvikle en ramme for dataprivacy, der er skræddersyet til USAs behov."

"Dataprivacy er en global prioritet, men en som skal håndteres lokalt. Vi bifalder Europa for hurtigt at have ageret. Dog er en anden - men ikke mindre effektiv - tilgang måske den bedste måde at forsikre amerikanerne om, at deres digitale privatliv beskyttes," slutter han.

Læs også:

Nørgaard: GDPR er en krig mellem USA og Europa - og EU’s tilgang vil vinde. Faktum

Kun få dage til GDPR: Her er 10 ting, du skal have styr på - og de fem du skal prioritere højest

Overblik: Her har du gode råd til GDPR-slutspurten frem mod 25. maj




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere