Klart krav fra IBM: Stop GDPR i USA

Mere end 100 ledere fra IBM agter i denne uge at troppe op på Capitol Hill med en klar besked til de amerikanske politikere om at sætte en stopper for GDPR i USA.

Artikel top billede

Mere end 100 IBM-folk fra ledelseslaget skal i denne uge mødes med politikere fra den amerikanske kongres.

De kommer til at fremføre en skarp kritik og opfordring til ikke at gå med på den europæiske GDPR-vogn.

"GDPR virker måske for Europa, men det betyder ikke, at den skal blive en global standard," udtaler Christopher Padilla, vide president of government and regulatory affairs hos IBM i et interview til Bloomberg.

Over den seneste tid har der blandt andet fra Facebooks stifter og direktør, Mark Zuckerberg, været udmeldinger om at se mod den europæiske model i forhold til beskyttelse af data.

Han har blandt andet slået på, at den skal bruges som standard for Facebook-brugere i hele verden.

Den vej ønsker IBM imidlertid ikke at gå.

Læs også: Overblik: Her har du gode råd til GDPR-slutspurten frem mod 25. maj

"Skræddersyet til amerikansk behov"

GDPR, der blandt andet pålægger strengere regler for, hvordan data indsamles og anvendes, og som kan betyde store bøder, er ikke den rigtige vej at gå i forhold til en amerikansk persondatalov.

På IBM's hjemmeside finder man The Big Blues officielle holdning til spørgsmålet i blogposten 'An American Approach to Data Privacy', udformet af Christopher Padilla.

Han skriver blandt andet, at der ikke findes en "one-size-fits-all" i forhold til privacy.

"Hvad der virker for et land eller en region, virker ikke nødvendigvis for andre," skriver han og peger især på, at GDPR ikke virker for USA.

I stedet mener han og IBM, at USA bør forfølge en anden model, der udvikles mellem det offentlige og private.

"I stedet for et regeringsmandat, mener vi, at en kollektiv offentlig-privat tilgang, ledet af industrien sammen med regeringen, er den bedst mulige måde at udvikle en ramme for dataprivacy, der er skræddersyet til USAs behov."

"Dataprivacy er en global prioritet, men en som skal håndteres lokalt. Vi bifalder Europa for hurtigt at have ageret. Dog er en anden - men ikke mindre effektiv - tilgang måske den bedste måde at forsikre amerikanerne om, at deres digitale privatliv beskyttes," slutter han.

Læs også:

Nørgaard: GDPR er en krig mellem USA og Europa - og EU’s tilgang vil vinde. Faktum

Kun få dage til GDPR: Her er 10 ting, du skal have styr på - og de fem du skal prioritere højest

Overblik: Her har du gode råd til GDPR-slutspurten frem mod 25. maj

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S