10 dage tilbage: Hver anden dansk virksomhed ikke klar til GDPR

Der er 10 dage - og syv arbejdsdage - til EU’s nye persondataforordning træder i kraft. Men hver anden dansk virksomhed er endnu ikke klar.

Artikel top billede

Virksomheder og organisationer har haft to år til at gøre sig klar til EU’s store persondataforordning, der træder i kraft 25. maj - altså om syv arbejdsdage.

Alligevel er hver anden danske virksomhed endnu ikke på plads med de nye regler, der blandt andet kræver, at de skal have totalt styr på deres håndtering af persondata: Workflows, hvor de befinder sig, hvem der håndterer hvad hvornår og så videre.

Læs også: Overblik: Her har du gode råd til GDPR-slutspurten frem mod 25. maj

Ifølge en ny undersøgelse fra Tryg vil kun 52 procent af de danske virksomheder leve op til reglerne, når de træder i kraft, skriver Finans.

Værst ser det ifølge undersøgelsen ud i bygge- og anlægsbranchen samt hos ejendomsmæglerne og udlejningssektoren, mens finanssektoren er bedst med.

Lov endnu ikke på plads

Folketinget har faktisk ikke endnu vedtaget den danske tilretning til EU-persondataforordningen.

Ifølge planen skal Folketinget nemlig færdibehandle det danske lovforslag på torsdag, 17. maj.

Vedtages loven ikke, vil teksten fra den originale EU-forordning træde i kraft, og det vil kunne skabe en række uklarheder.

Det kan du læse mere om her: Folketinget har endnu ikke vedtaget særlig dansk tilretning af GPDR.

Læs også:

Kun 80 dage til GDPR: Her er 10 ting, du skal have styr på - og de fem du skal prioritere højest

Sådan kommer Cabinn i mål med GDPR uden at bruge en krone på konsulenter: “Vi når det måske ikke til 25. maj - men så et par dage efter”

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S