NNIT's omsætning og bundlinie falder - ramt af pludselig neddrosling fra hovedkunden Novo Nordisk: "Det kom uventet'

NNIT’s indtægter fra hovedkunden Novo Nordisk styrtdykker pludseligt kraftigt. Det tvinger selskabet til at nedjustere.

NNIT har altid hentet en væsentlig del af sin omsætning hos Novo Nordisk, der i sin tid etablerede NNIT som ‘sit eget’ it-selskab.

Og selv om NNIT forlængst er blevet selvstændigt, er Novo Nordisk stadig den ubetinget største kunde hos selskabet.

Derfor kan det for alvor mærkes, når Novo Nordisk drosler ned for de ydelser, som selskabet køber hos NNIT. Og det har selskabet gjort nu.

NNIT har nemlig i årets første kvartal oplevet et ‘overraskende fald i omsætningen’ fra Novo Nordisk, meddeler selskabet.

Faldet er på hele 20 procent, og det tvinger nu NNIT til at nedjustere hele årets resultat.

Samlet har neddroslingen fra Novo Nordisk ført til, at omsætningen er faldet med 2,2 procent til 699 millioner i kvartalet i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Overskuddet efter skat er dykket med hele 17,9 procent til 46 millioner kroner.

Tallene skal ses i lyset af, at NNIT har stor vækst på den del af forretningen, der ligger uden for Novo Nordisk.

“Det store fald i indtægterne fra Novo Nordisk kom uventet, og vi har måttet nedjustere forventningerne til året. Men den stærke vækst, vi oplever uden for Novo Nordisk, er betryggende, og jeg er glad for, at vi fastholder overskudsgraden,” meddeler NNIT’s finansdirektør Carsten Krogsgaard.

Ifølge selskabet henter NNIT omkring 37 procent af sin omsætning hos Novo Nordisk.

Andelen falder, i det den for et år siden var 45 procent.

“Uden for Novo Nordisk leverer vi tocifrede vækstrater i første kvartal: Omsætningen på internationale life science-kunder er vokset med mere end 20 procent, og på entreprise-segmentet er væksten i omsætningen 24 procent,” lyder det fra Carsten Krogsgaard.

Læs også: KMD og NNIT bliver sat til vægs i stor leverandør-undersøgelse: Leverer ikke på niveau med konkurrenterne


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere






Premium
Her er de vigtigste pointer i NNIT's nye halvårsregnskab: Frigører sig fra Novo Nordisk - og stort udbytte på vej
Interview: Manglende omsætning hos Novo Nordisk og stor fremgang i tre andre sektorer betyder, at NNIT gør sig mere uafhængig af Novo Nordisk. Her er de vigtigste punkter i selskabets nye regnskab. Interview med finansdirektør Carsten Krogsgaard Thomsen.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.