Sikkerhedsfirma advarer om flere angreb: De it-kriminelle har fundet ny platform til at udveksle tips og tricks

De it-kriminelle har fundet en ny platform, hvor de kan udveksle erfaringer og bestille hackerangreb. Det gør det endnu lettere at udføre hackerangreb, og derfor kommer vi til at se endnu flere i fremtiden, vurderer sikkerhedsfirma.

Artikel top billede

(Foto: scyther5 / scyther5)

Verdens it-kriminelle har fundet en ny platform, hvor de uforstyrret har mulighed for at reklamere med jobtilbud, markedsføre hackerprodukter og konsultere hinanden.

Det vurderer sikkerhedsselskabet Check Point, der har observeret, at en stor del af de såkaldte DarkNet-brugere har flyttet deres aktiviteter over på platformen Telegram.

Læs også: Masser af danske virksomheder kan være ramt af russisk hackerangreb: "Der venter et stort efterforskningsarbejde for alle, der er påvirket af det her"

Det sker, efter at myndighederne i USA og Europa ellers er lykkedes med at lukke ned for lignende tjenester som Hansa Market og Alpha Bay.

Lettere tilgængelighed vil betyde flere hackerangreb

Hos Check Point er man ellers glade for de krypterede chat-apps, der giver bedre sikkerhed for brugerne, men det er også en oplagt mulighed for kriminelle, mener sikkerhedsselskabet.

“Igennem tjenester som Telegram har tilgængeligheden af malware aldrig været større. Personlige dokumenter og certifikater bliver spredt, og virksomheder kan blive truet af deres egne ansatte. Og når barren for, hvilke kompetencer det kræver at udføre cyberangreb, konstant sænkes, er det ikke underligt, at vi ser en stigning i cyberangreb mod både virksomheder og privatpersoner,” skriver Check Point i en pressemeddelelse.

Læs også: Sikkerhedsfirma advarer: Hackere udnytter ny nuldagssårbarhed i Internet Explorer netop nu - Microsoft er tavs

Ifølge Check Point kan man på Telegram finde flere opslag, hvor der bliver bliver efterlyst medarbejdere hos specifikke virksomheder.

“Cyberkriminelle vil måske udnytte disse ansatte til at opnå insider-viden og følsomme data, som enten kan sælges eller bruges til at udføre cyberangreb indefra virksomheden,” skriver Check Point.

200 millioner brugere

Telegram skiller sig ud fra andre krypterede chat-apps ved, at det ikke er nødvendigt at være på TOR-netværket for at bruge appen.

“Telegram-appen går langt for at forkæle sine brugere med diskretion. Enhver cyberkriminel med et lyssky tilbud eller budskab kan nyde godt af private end-to-end krypterede chats som et alternativ til de udsatte tråde i online fora,” skriver Check Point.

Appen har i dag over 200 millioner aktive månedlige brugere i hele verden.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S