Computerworlds læsere er langt fra GDPR-klar: Så slemt står det til hos jer

30 procent af Computerworlds læsere fortæller, at deres virksomheder mangler meget arbejde, før de er klar til fredag, hvor GDPR-forordningen træder i kraft. Læserne er desuden forberedte på, at de nye regler kommer til at betyde et sandt bombardement af forespørger fra kunderne.

Artikel top billede

Danske virksomheder har opgraderet medarbejderstaben, allieret sig med eksterne konsulenter og gennemgået organisationerne på kryds og tværs for at blive klar til fredag 25. maj.

Formålet er at undgå at de store bøder, som virksomhederne risikerer, hvis de ikke kan overholde den nye GDPR-lov.

Se også: Syndflod af GDPR-krav kan ramme danske virksomheder: Risikerer store bøder eller lukning

Mange af de ressourcer kan dog være spildte - i hvert fald hvis man spørger Computerworlds læsere.

I en læserundersøgelse med deltagelse af omkring 120 læsere, viser det sig, at omkring 30 procent vurderer, at deres virksomheder mangler 50 procent eller mere for at blive klar til at overholde GDPR-forordningen.

Læs også: Danske virksomheder har købt GDPR-konsulenter i stor stil for at blive klar til fredag

Problemer på hjemmesider

Udover at en række eksperter har advaret imod, at de nye GDPR-regler kan give nye muligheder for forskellige cyberangreb, har flere også advaret imod at danske virksomheder kan risikere at drukne i henvendelser om indsingt i persondata fra enkeltpersoner.

Læs også: Computerworlds læsere har talt: Hver fjerde frygter flere angreb efter GDRP

Noget tyder på, at arbejdet med at blive klar til fredag stresser organisationerne.

Både Datatilsynet og siden det svenske Datainspektionen har haft store problemer med deres hjemmesider.

Datatilsynets hjemmeside var nede i fem dage.

Det kan du læse mere om her: Datatilsynets hjemmeside nede på femte dag: "Det er uprofessionelt, og det er vi virkeligt kede af. Nu prøver vi at få det fikset"

Torsdag havde den svenske pendant til Datatilsynet så lignende problemer.

Det kan du læse mere om her: Først var det Datatilsynet: Nu er også svenske Datainspektionen ramt af webside-koks kort tid før GDPR-start

30 procent har ikke system på plads

Og det viser sig da også, at en del af Computerworlds læsere er forberedte på de udfordringer, GDPR-forordningen kan give virksomhederne.

25 procent af læserne svarer, at de forventer, at deres virksomheder vil modtage mange forespørgsler fra kunderne efter 25. maj.

Næsten 70 procent af læserne svarer desuden, at deres virksomhed også har en konkret plan på plads til at håndtere det forventede øgede antal af forespørgsler og dermed fremskaffe de efterspurgte persondata hurtigst muligt.

Det betyder dog også at mere end 30 procent svarer, at de ikke har et system på plads til at fremskaffe persondata hurtigt, og her kan kunderne altså potentielt have udsigt til sagsbehandlingstider.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse