Ny analyse: Telebranchen er langt mere effektiv end resten af Danmark

Den danske telebranche har oplevet en markant effektivitets stigning siden 2010, og det betyder, at branchen er væsentligt mere effektiv end resten af økonomien.

Artikel top billede

Den danske telebranche har ifølge en analyse fra Dansk Erhvervs øget sin effektivitet med hele 16,2 procent siden 2010, skriver It-watch.

Det betyder, at branchen i dag er væsentligt mere effektiv end resten af den danske økonomi.

Den høje effektivitet skyldes ifølge It-watch blandt andet den skærpede konkurrence i telebranchen, samt at branchen siden 2010 har investeret knap 7 milliarder kroner i ny infrastruktur.

"Færre mennesker producerer mere end tidligere. Vi kender jo godt historien om, at teleselskaberne har haft perioder, hvor de har fyret medarbejdere og omstilliet. Selv med færre mennesker har de været i stand til at sende mere datatrafik gennem kablerne og sælge flere abonnementer," siger Poul Noer til It-watch.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil