Google i direkte krig med Amazon: Slår pjalterne sammen med europæisk supermarkeds-gigant

Det amerikanske søgegigant Google vil nu sælge fødevarer via sine Google Home-højttalere. Det sker i samarbejde med en europæisk supermarkeds-gigant.

Artikel top billede

Foto: Lars Jacobsen

Google har indgået et strategisk samarbejde med den franske supermarkedsgigiant Carrefour, der fra 2019 skal gøre det muligt for franske forbrugere at købe dagligvarer via Googles smarte højttalere, Google Home.

Det skriver den britiske avis Financial Times.

Står midt i en platformskrig

Det nye samarbejde kommer samtidig med, at Google står midt i en platformskrig med rivalen Amazon, hvor de kæmper om at blive den dominerende platform for intelligente og stemmestyrede højttalere.

Her drager Amazon stor fordele af den tætte forbindelse mellem højttalerne og virksomhedens kæmpemæssige e-handelsplatform, der gør, at forbrugerne via en stemme-kommando kan bestille et produkt og få det leveret direkte til døren.

Læs også: Google buldrer frem i krigen om dit hjem: Vipper Amazon af tronen som førende producent af smart-højttalere

Tal fra analysehuset Canalys viste for nylig, at Google i første kvartal af 2018 for første gang nogensinde sendte flere Google-enheder i handlen end Amazon. Her sendte Google 3,2 millioner Home-enheder på markedet, mens Amazon blot sendte 2,5 millioner Echo-højttalere på markedet.

Ifølge Financial Times er aftalen kærkommen for Amazon, der i øjeblikket befinder sig i en presset markedssituation, hvor Amazon har indgået en partnerskabsaftale med den franske detail-rival Casino.

I USA har Google indgået lignende samarbejdsaftaler med detailgiganterne Walmart og Target.

Læs også:
Vender på en tallerken: Derfor ser verdens største web-butikker pludselig guld og grønne skove i fysiske butikker

Test: Så skræmmende nemt og effektivt er det at handle i Amazons fuldautomatiske Go-supermarked

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird