Google i direkte krig med Amazon: Slår pjalterne sammen med europæisk supermarkeds-gigant

Det amerikanske søgegigant Google vil nu sælge fødevarer via sine Google Home-højttalere. Det sker i samarbejde med en europæisk supermarkeds-gigant.

Artikel top billede

Foto: Lars Jacobsen

Google har indgået et strategisk samarbejde med den franske supermarkedsgigiant Carrefour, der fra 2019 skal gøre det muligt for franske forbrugere at købe dagligvarer via Googles smarte højttalere, Google Home.

Det skriver den britiske avis Financial Times.

Står midt i en platformskrig

Det nye samarbejde kommer samtidig med, at Google står midt i en platformskrig med rivalen Amazon, hvor de kæmper om at blive den dominerende platform for intelligente og stemmestyrede højttalere.

Her drager Amazon stor fordele af den tætte forbindelse mellem højttalerne og virksomhedens kæmpemæssige e-handelsplatform, der gør, at forbrugerne via en stemme-kommando kan bestille et produkt og få det leveret direkte til døren.

Læs også: Google buldrer frem i krigen om dit hjem: Vipper Amazon af tronen som førende producent af smart-højttalere

Tal fra analysehuset Canalys viste for nylig, at Google i første kvartal af 2018 for første gang nogensinde sendte flere Google-enheder i handlen end Amazon. Her sendte Google 3,2 millioner Home-enheder på markedet, mens Amazon blot sendte 2,5 millioner Echo-højttalere på markedet.

Ifølge Financial Times er aftalen kærkommen for Amazon, der i øjeblikket befinder sig i en presset markedssituation, hvor Amazon har indgået en partnerskabsaftale med den franske detail-rival Casino.

I USA har Google indgået lignende samarbejdsaftaler med detailgiganterne Walmart og Target.

Læs også:
Vender på en tallerken: Derfor ser verdens største web-butikker pludselig guld og grønne skove i fysiske butikker

Test: Så skræmmende nemt og effektivt er det at handle i Amazons fuldautomatiske Go-supermarked

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil