Kendt it-analysehus efter EU-forbud mod Kaspersky: Der mangler helt troværdige beviser for spionanklager mod Kaspersky Labs

Sæt ikke Kaspersky på porten, før der foreligger ordentlige beviser på, at selskabet spionerer, lyder det fra analysehuset IDC.

Artikel top billede

Sådan lyder det fra analysehuset IDC i et opråb, der kommer i kølvandet på en afstemning i EU Parlamentet i forrige uge, hvor 476 parlamentsmedlemmer stemte for at udelukke brug af Kasperskys produkter.

151 stemte imod.

“Beslutningen blev truffet uden at der var blevet fremlagt dokumentation for parlamentet, der kunne underbygge, at Kaspersky Labs enten bevidst eller ubevidst er en ondsindet spiller [‘malicious actor,’ red],” lyder det fra IDC i en offentliggjort meddelelse.

Den finder du her: Until There's Some Credible Evidence, Don't Kick Out Kaspersky

Ingen beviser

Afstemningen i EU-Parlamentet er ikke bindende. Men IDC er bekymret for, at afstemnings-resultatet kan animere EU-lande til at stramme grebet om det russiske sikkerhedssselskab.

Kaspersky Labs har været i søgelyset i et stykke tid med beskyldninger om, at selskabet via dets sikkerhedsprodukter spionerer og indsamler data, som i en eller anden udstrækning videregives til de russiske myndigheder.

Indtil videre har Holland, USA, Litauen og Storbritannien forbudt offentligt brug af Kaspersky Labs’ produkter i forskelligt omfang.

Læs også: EU skal stemme om at forbyde Kaspersky Lab på alle officielle EU-systemer

“IDC mener, at organisationer skal forlange overbevisende dokumentation, før de træffer egne beslutninger [om at udelukke Kaspersky, red]. Og indtil det sker, bør de fortsætte med at købe og anvende Kaspersky Labs produkter,” lyder det fra IDC.

Ifølge analysehuset er der ikke blevet fremlagt overbevisende dokumation for, at Kaspersky har gjort noget forkert.

“Beslutningerne ser ud til at være blevet truffet under det indtryk, at Kaspersky Labs produkter er blevet bekræftet som værende farlige. IDC mener, at denne type beslutninger alene bør træffes på baggrund af uigendrivelige beviser - og ikke på baggrund af politisk pres,” lyder det fra IDC i meddelelsen.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S