Artikel top billede

Foto: / JANTZEN

Undersøgelse af Atea kan trække ud: "Vi har aldrig nogensinde skullet forholde os til en bestikkelsessag før”

SKI og Kammeradvokaten skal i den kommende tid undersøge, om Atea er renset tilstrækkeligt til, at man igen vil anbefale det offentlige at handle med selskabet. Men det er en ny disciplin, og SKI-direktøren har ikke overblik over, hvor længe det kommer til at tage.

På tirsdag afleverer Atea en redegørelse af oprydningsarbejdet efter sagen, der har kostet virksomheden en dom for bestikkelse.

Herefter går SKI sammen med Kammeradvokaten igang med en grundig undersøgelse af, om arbejdet står mål med de kritikpunkter, der findes i dommen, der blev afsagt onsdag.

Læs mere her: SKI anbefaler alle offentlige kunder at vente med køb hos Atea: Ser med stor alvor på dommen

Hvor lang tid sådan en undersøgelse tager, har administrerende direktør hos SKI, Stine Lynggaard Madsen ikke overblik over. Det er nemlig nyt land for SKI at skulle foretage den slags undersøgelser.

”Vi har aldrig prøvet det her før. Det er en fuldstændig enestående sag. Vi har aldrig nogensinde skullet forholde os til en bestikkelsessag før,” siger hun og fortsætter:

”Jeg kan ikke sige, om det tager tre uger eller halvanden måned. Jeg kan ikke tro, at det tager et år, men jeg ved det ikke."

Læs mere her: Staten vil stoppe al indkøb hos Atea efter dom i bestikkelses-sag: Sætter undersøgelse i gang

Kontaktede Atea med det samme

Hos SKI ventede man ligesom mange andre på afgørelsen af den såkaldte Ateasag. I går afsagde byretten så sin dom. En dom som en række af de tiltalte valgte at anke på stedet. Atea tog sig betænkningstid, men har valgt at acceptere den udmålte bøde på 10 millioner kroner.

Læs mere her: Atea risikerer at miste værdifulde ordrer efter dom i bestikkelsessag

Men allerede da dommen var afsagt, tog SKI kontakt til virksomheden, der i stor stil handler med det offentlige.

”Helt lavpraktisk skrev vi til Morten Felding (direktør i Atea .red) og Atea i går, at nu havde vi fået dommen, og at vi så på den med stor alvor. Så fortalte vi, at vi ville bede Atea komme med en redegørelse for, hvad den har gjort for at undgå, at det her kan opstå igen. Den redegørelse modtager vi på tirsdag. Så går vi i gang med at læse,” fortæller SKI-direktør Signe Lynggard Madsen.

Læs mere her: Atea accepterer dom i bestikkelsessag: Betaler bøde på 10 millioner kroner

Nu skal SKI sammen med Kammeradvokaten kigge på, hvordan Atea har arbejdet med at rense sig selv. Kort sagt skal de kigge på, om forbedringerne står mål med de kritikpunkter, der er i dommen og de udbudsretslige regler.

Direktøren har dog intet bud på, hvad udfaldet af den undersøgelse kommer til at blive.

”Jeg er direktør. Jeg er ikke spåkone. Hvis jeg var det, havde jeg vundet i lotto. Jeg kan ikke spå om, Atea har gjort tilstrækkeligt. Det bliver afgjort af en juridisk vurdering,” siger hun.

Læs mere her: Midlertidigt stop for samhandel med det offentlige kommer til at koste Atea 250 millioner kroner om måneden i tabt omsætning

Offentlige kunder skal holde hestene

Fra Moderniseringsstyrrelsen har man meldt ud, at man anbefaler, at de offentlige kunder sætter samhandlen med Atea i bero, indtil der er kommet en endelig afklaring.

Men har de offentlige kunder ikke mulighed for at vente med at indkøbe forskellige former for hardware, der skal købes hos Atea, så har man hos SKI en klar anbefaling.

”Der kan være gode grunde til, at man ikke kan vente. I så tilfælde er det vores anbefaling, at man indgår et betinget køb, hvor man sætter nogle betingelser op,” siger Signe Lynggard Madsen og uddyber:

”Det er noget i retningen af, at når man køber noget, er det på betingelse af, Moderniseringsstyrelsen finder, at alt er i orden. Hvis det ikke er det, så gælder den pågældende handel ikke, og i så tilfælde er det ikke kundens økonomiske ansvar. Det er kun Ateas.”

Læs mere her: Computerworld mener: Atea-dommen har konsekvenser for os alle: Har du fået ryddet op?

Hun understreger, at der vil komme en mere konkret vejledning på SKI's hjemmeside, men indtil da har hun en klar opfordring til indkøberne i det offentlige.

”Det bedste er, at man venter eller indgår en betinget kontrakt.”




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere