Har du købt et par nye sneakers på markedspladsen sydpå … eller en lækker designertaske? Måske er du blevet svindlet med kunstig intelligens

Mængden af falske Nike-sneakers, Yves Saint Laurent-tasker og andre kopivarer er stor på markedspladser overalt i verden. Det udgør et økonomisk problem for ejerne af varemærkerne. Men kopier af medicin og maskindele kan være decideret farlige. Kriminelle kan bruge kunstig intelligens til at gøre kopierne nærmest umulige at finde, men kunstig intelligens er også løsningen.

Artikel top billede

Kopiprodukter er måske ikke det, der fylder allermest i en gennemsnitlig dansk forbrugshverdag, men man skal ikke ret langt ned i Europa, før lækre designertasker og andre gode sager kan købes i store mængder til ‘fordelagtige’ turistpriser på pladser og i stræder.

Der er meget af det, ja, men måske vil det komme som en overraskelse for mange, at op til fem procent af alle de varer, der bliver importeret til EU, er falsknerier. Det viser en rapport fra OECD.

Sko er det mest kopierede produkt, men mere alvorligt er eksempler på fejlkonstruerede reservedele til biler, medicin, som man bliver syg af, farligt legetøj, babymad uden næring og udstyr til sundhedssektoren, som man ikke kan stole på.

Verdenssundhedsorganisationen WHO anslår, at 10 procent af al den medicin, der bliver solgt i lande med lav- eller middelindkomst enten ikke opfyder standardarderne eller er falsk.

Og problemet ser bare ud til at vokse, skriver vores amerikanske søsterside Computerworld.

Læs også: IBM: "Vores løsning vil betyde, at du som patient kan tage et billede af en pille med din telefon og herefter få bekræftet, at den medicindosis du er ved at indtage er valid.”

De kriminelle bruger også AI

Faktisk kan brugen af kunstig intelligens hjælpe de kriminelle med at producere kopier, som er nærmest umulige for mennesker at identificere.

Det siger en ekspert, CEO’en for Entrupy, Vidyuth Srinivasan, til Engadget.

Entrupy producerer udstyr til afsløre kopiprodukter ved hjælp af netop kunstig intelligens.

Sammen med virksomheder som Red Points og Cypheme er de specialister i identifikation af falsknerier blandt store mængder varer.

De har teknologier til at analysere materialer, farver, emballage og andre kendetegn, som kan bruges til at udpege kopier, skriver Computerworld.

IBM har udviklet app-løsning

IBM Research har også udviklet et værktøj kaldet Crypto Anchor Verifier, som ved hjælp af kunstig intelligens og blockchain kan finde forfalskninger. Værktøjet er en app til en smartphone.

Man tager et foto af et hvilket som helst produkt, og via app’en kører systemet en billedanalyse mod en database i en blockchain-ledger, som er fyldt med billeder af ægte produkter, som producenterne selv har forsynet databasen med.

Computerworld skriver, at systemet er baseret på den ide, at alle produkter har helt unikke optiske mønstre i materialer, tekstur og farver, som kan identificeres med kunstig intelligens.

IBM hævder, at teknologien kan bruges til at finde kopier blandt alt fra diamanter, til pengesedler, vin og medicin.

Massevis af kopier på Amazon

Men det er ikke kun i Rhodos gamle bydel og andre populære turistfælder, man støder på falsknerier.

E-handelsgiganten Amazon er for eksempel en populær salgskanal for kopier.

The Counterfeit Report (TCR), som arbejder sammen med mærkevareproducenter for at bekæmpe salg af kopivarer, hævder at have fundet 58.000 kopivarer på Amazon siden maj 2016, men der er grund til at tro, at der er mange flere kopivarer på Amazon.

Amazon bruger selv machine learning og har ansat specialister til at bekæmpe kopivaresalget.

Den kinesiske e-handelskæmpe Alibaba har tilsvarende problemer og bruger kunstig intelligens i kampen mod kopier.

Et meget vigtigt element i udviklingen af disse systemer er fortrolighed, skriver Computerworld.

De specifikke kriterier, som bruges til at udpege kopiprodukter, bevogtes som statshemmeligheder, og de forandres hele tiden for at gøre livet så svært for de kriminelle kopiproducenter som muligt.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car