Apple i samarbejde med kinesiske televirksomheder oven på massiv kritik

Apple er gået i dialog med kinesiske televirksomheder om at komme spam til livs i iMessage i Kina. Det sker på bagkant af stor kritik i kinesiske statsmedier.

Artikel top billede

Verdens mest værdifulde selskab, Apple, er endt midt i et uvejr på det kinesiske marked.

Kiniske statsmedier er gået i kødet på Apple, blandt andet i form af et 30-miutter langt indslag fra kinesisk stat-tv, hvor Apple beskyldes for at give adgang til ulovligt indhold som gambling-apps via Apples iMessage.

Det skriver Reuters.

Storkina (Fastlandskina, Hong Kong, Macao og Taiwan) udgør det næststørste marked for Apple, og selskabet har da også været hurtige med et svar oven på den kinesiske kritik.

"Vi er i kontakt med indenlandske televirksomheder for at se, hvilke yderligere tiltag, vi kan indføre for at mindske denne ulejlighed," siger en talsperson fra Apple til Reuters.

Apple melder, at selskabet, ud over at samarbejde med de kinesiske televirksomheder, arbejder på avancerede machine learning-modeller, der kan identificere junk-beskeder samt andre værktøjer, der kan være med til at blokere for falske konti.

Læs også: Tim Cook møder Trump i Det Hvide Hus: Apple kan blive alvorligt klemt i handelskrig med Kina

Øget kinesisk kontrol med amerikanske tech-giganter

Apple har vind i sejlene på det kinesiske marked med flotte salgstal for iPhone X. Det har blandt været med til at give Apple en omsætningsvækst på 19 procent i seneste kvartal.

Der har tidligere lydt kritik af Apple fra Beijing. Denne omgang kommer som følge af, at de kinesiske myndigheder har sat gang i en ny kampagne, der skal gøre op med spam og uopfordrede opkald, som er et stort problem i Kina, da telefonnumre ofte bliver solgt på det sorte marked.

Den kinesiske kritik kommer samtidig i kølvandet på de store handelsspændinger mellem Kina og USA. Kina har ifølge Reuters mindre mulighed for at matche de samme tariffer som USA, og skruer for tiden i op for kontrollen med flere af store amerikanske tech-giganter.

Læs også: Handelskrig mellem USA og Kina kan koste it-giganter milliarder

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S