Fortnite dumper Google Play Store: Vil ikke aflevere 30 procent af omsætningen til Google

Det populære spil Fortnite har vendt Googles Play app store ryggen, når spillet lanceres til android telefoner. Googles pris er "uforholdsmæssig" stor i forhold til selskabets indsats, lyder kritikken.

Artikel top billede

Google får ikke del i overskudet, når det populære spil Fortnite om kort tid bliver tilgængeligt på Android telefoner.

Google skal nemlig have 30 procent af al indtjeningen fra salget af programmer i Google Play Store, og det er "uforholdsmæssigt" meget i forhold til den indsats Google bidrager med, mener Tim Sweeney, CEO for Epic Games der er selskabet bag Fortnite.

Læs også: På 10 år har Apples App Store erobret verden: Her er to danske app-successers fortælling om, hvordan det er at leve på Apples nåde

Det skriver The Verge.

"Epic vil gerne have et direkte forhold til vores kunder på alle platforme, hvor det er muligt. Det fantastiske ved internettet og den digitale revolution er netop, at dette er muligt. Nu er fysiske butikker og andre mellemled ikke længere nødvendigt," skriver Tim Sweeney i en mail til The Verge.

Epic Games har endnu ikke løftet sløret for, hvornår man kan have spillet med på farten på sin Android telefon. Men det bliver altså ikke i Googles Play Store du skal lede efter det.

Læs også: Google Play Store er fyldt med apps, der tracker dit barns færden på nettet

Ifølge the Verge kommer Epic Games i stedet til at udgive spillet på sin egen hjemmeside, hvor Android-brugere kan hente programmet.

Spillet er gratis men skovler penge ind

Fortnite udmærker sig blandt andet ved, at man kan spille med alle brugere uanset, hvilken platform de bruger.

Derudover er spillet gratis at downloade og spille, men det koster penge, hvis du vil købe nyt tøj til din figur.

Læs også: Markant stigning: Google slettede over 700.000 apps fra Google Play Store i 2017

Og det er tilsyneladende en virkelig god forretning. Ifølge flere amerikanske medier omsatte Epic Games for 318 milioner kroner alene i maj måned, og det er tydeligvis ikke et overskud selskabet ønsker at Google skal have del i.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Politiets Efterretningstjeneste

    Tech Lead til analyseplatformsteamet i PET

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sårbarhedsstyringsspecialist - bliv en nøglespiller i kampen mod cybertrusler

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S