Skat skal have ny leverandør af stort it-system til 325 millioner

Skatteministeriet har sendt et nyt udbud på gaden. Fra 2019 skal Skatteforvaltningen have en ny leverandør til det it-system, der blandt andet skal bruges til danskernes årsopgørelser. Prisen er 325 millioner kroner eksklusiv moms.

Artikel top billede

Fra 2019 skal Skat have en ny leverandør af drift, videreudvikling og vedligeholdelse af it-systemet eIndkomst.

Skat, der 1. juli skiftede navn til Skatteforvaltningen og nu består af syv styrelser, har sat en pris på 325 millioner kroner eksklusiv moms.

Det fremgår af et nyt udbud.

Oplysningerne i eIndkomst bruges blandt andet til den enkelte borgers årsopgørelse, ligesom oplysningerne videregives til de relevante myndigheder i forbindelse med udbetaling af ydelser som eksempelvis sygedagpenge, kontanthjælp og dagpenge.

Indkomstregisteret kommer blandt andet til at danne grundlag for Skatteforvaltningens og ATP's opkrævning af henholdsvis A-skat, AM-bidrag, ATP og feriepenge, der svarer til omkring 500 milliarder kroner om året.

Læs også: Danmark har tradition for kuldsejlede it-projekter i det offentlige: I hvilke andre brancher accepterer man en vare med 1.000 fejl?

IBM sidder på nuværende kontrakt

Det er Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, som hører under Skatteministeriet, der står bag udbuddet af it-systemet.

IBM har siden 2012 siddet på den nuværende kontrakt, men den udløber i 2019, og derfor skal det nye system sendes i udbud jævnfør udbudsloven.

Kontrakten er på 92 måneder, svarende til 7 år og 8 måneder.

Vinderen af udbuddet får også mulighed for at overtage driften af det såkaldte SVUR (BATCH)-system, der beregner grundværdier og salgsværdier af danske ejendomme til Salgs- og Vurderingsregistret.

Driften af SVUR (BATCH), som bliver en særskilt opgave, forventes dog at blive lukket ned i løbet af kontraktperioden for eIndkomst.

"Det forventes, at SVUR (BATCH) skal driftes i en kortere periode end eIndkomst. Specificeringen af opgaven samt transitionen af SVUR vil være en særskilt opgave, hvorfor dette, såfremt driften af SVUR skal flyttes til udbudte kontrakt, vil blive bestilt som en videreudviklingsopgave. SVUR (BATCH) forventes nedlukket før kontraktudløb af eIndkomst," står der i udbuddet.

Læs også: Sådan vil Udbetaling Danmark løse problemerne med nyt boligstøttesystem fra Netcompany: Se planen her

Kan overtage andet it-system

Vinderen af udbuddet får også mulighed for at overtage driften af det såkaldte SVUR (BATCH)-system, der beregner grundværdier og salgsværdier af danske ejendomme til Salgs- og Vurderingsregistret.

Driften af SVUR (BATCH), som bliver en særskilt opgave, forventes dog at blive lukket ned i løbet af kontraktperioden for eIndkomst.

"Det forventes, at SVUR (BATCH) skal driftes i en kortere periode end eIndkomst. Specificeringen af opgaven samt transitionen af SVUR vil være en særskilt opgave, hvorfor dette, såfremt driften af SVUR skal flyttes til udbudte kontrakt, vil blive bestilt som en videreudviklingsopgave. SVUR (BATCH) forventes nedlukket før kontraktudløb af eIndkomst," står der i udbuddet.

Ansøgningsfristen for udbuddet er 31. august klokken 12.

Af udbudsmaterialet fremgår det, at man forventer tre ansøgere.

Læs også: Stort it-system fra Netcompany ramt af problemer: Tusindsvis af danskere har været ramt

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job