Artikel top billede

Nationalbankens nye it-platform bliver næsten dobbelt så dyr som ventet

Nationalbankens nye it-system har været forsinket i halvandet år. Nu er Kronos2-systemet endeligt blevet taget i brug, men forsinkelsen har været en dyr fornøjelse for de danske banker.

Nationalbankens nye it-platform Kronos2, som blev taget i brug i weekenden efter halvandet års forsinkelse, er blevet næsten dobbelt så dyr, som oprindeligt planlagt.

Det oprindelige budget for it-systemet var på omkring 200 millioner kroner, men den endelig pris ligger på mellem 363 millioner kroner og 368 millioner kroner, hvilket svarer til en budgetoverskridelse på op imod 84 procent.

Det bekræfter Nationalbanken over for Finanswatch.

Kronos2-systemet har afløst det oprindelige Kronos-system som de danske banker og realkreditinstitutters netbank hos Nationalbanken.

Det betyder, at systemet håndterer betalingerne mellem de danske banker.

Læs også: Danmark har tradition for kuldsejlede it-projekter i det offentlige: I hvilke andre brancher accepterer man en vare med 1.000 fejl?

Bankerne skal betale størstedelen af regningen

Nationalbanken har ikke ønsket at kommentere sagen nærmere over for Finanswatch, men oplyser, at det bliver bankerne, som står med størstedelen af regningen for for forsinkelsen.

De danske banker kommer nemlig til at betale 318 millioner kroner, mens Nationalbanken selv kun skal punge ud med 45 til 50 millioner kroner.

Læs også: KMD opsiger aftale om stort it-system med Lyngby-Taarbæk kommune tre måneder før tid: Skal have nyt it-system klar til nytår




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere